Prywatni przewoźnicy zapłacą za korzystanie z przystanków

Warszawa

Firmy przewozowe, które dowożą do Warszawy pasażerów z okolicznych miejscowości, będą musiały płacić za korzystanie z przystanków komunikacji miejskiej. Taki obowiązek nakłada na nich nowa uchwała Rady Warszawy. Na tym zmian nie koniec, bo po 2017 roku prywatne autobusy w ogóle nie będą wpuszczane do ścisłego centrum miasta.

Przewoźnicy prywatni, którzy nie działają na zlecenie ZTM, korzystają obecnie z bardzo wielu przystanków na terenie całej Warszawy. Nie płacą jednak za ich utrzymanie. - Średni koszt utrzymania w czystości jednego przystanku na terenie Warszawy to 400 zł - pisze ZTM. - Do tego należy doliczyć 150 zł miesięcznie na konserwację i naprawę infrastruktury. W przeliczeniu na każde pojedyncze zatrzymanie autobusu (miejskiego i prywatnego) jest to średnio ok. 17 gr. - wyliczają urzędnicy.

Nie dłużej niż minutę

Zgodnie z uchwałą Rady Warszawy za każde zatrzymanie na przystanku miejskim przewoźnik prywatny będzie musiał zapłacić 5 gr. Za każde zatrzymanie na dworcu (dużej pętli) opłata będzie wynosiła 1 zł. Czas zatrzymania autobusu prywatnego przewoźnika nie będzie mógł być dłuższy niż minuta (czas zatrzymania autobusów komunikacji miejskiej to 30 sekund).

"Dzięki temu autobusy prywatne nie będą już mogły blokować przystanków komunikacji miejskiej. Modelowym przykładem takiego blokowania jest przystanek Centrum 05, znajdujący się przy hotelu Novotel przy rondzie Dmowskiego. Przewoźnicy, m.in. z Otwocka, podjeżdżając tam czekają dłuższy czas na pasażerów i sprzedają bilety. W tym czasie na przystanek nie mogą podjechać autobusy komunikacji miejskiej, które stoją blokując ruchliwe rondo." - czytamyw informacji przesłanej przez ZTM.

Do centrum nie wjadą

Zatrzymanie będzie możliwe tylko na przystanku, na który przewoźnik będzie miał podpisaną z ZTM umowę. Pełna lista przystanków udostępnianych przewoźnikom jest w załączniku do uchwały.

Na liście nie ma przystanków znajdujących się w ścisłym centrum Warszawy, czyli w obszarze ograniczonym ulicami: Towarowa – Okopowa – Słomińskiego – Wybrzeże Gdyńskie – Wybrzeże Kościuszkowskie – Wioślarska – Solec – al. Armii Ludowej – Wawelska – Raszyńska. Prywatni Przewoźnicy będą mogli wysadzać pasażerów na obrzeżach centrum, tam gdzie podróżni będą mogli się przesiąść do środków komunikacji szynowej – pociągów, metra czy tramwajów, którymi dojadą do centrum.

Zmiany w 2017 roku

Wielu przewoźników prywatnych ma obecnie podpisane umowy na korzystanie z przystanków w centrum Warszawy, w związku z tym ograniczenie będzie obowiązywało dopiero po wygaśnięciu tych umów, czyli najpóźniej od początku 2017 r. ZTM nie będzie jednak zawierał z nimi żadnych nowych umów na korzystanie z przystanków w centrum.

ec/par