Prawie jak w Londynie? Jest oferta na 130 elektrycznych autobusów

Warszawa

Rafał Motyl / urząd miasta Solaris Urbino 18 electric testowany w Warszawie

Warszawa coraz bardziej stawia na elektryczne autobusy. Jest oferta Solarisa na dostawę 130 elektrycznych, przegubowych autobusów dla miasta. Jeśli dojdzie do podpisania umowy, stolica Polski będzie drugim po Londynie mieście w Europie z taborem liczącym ponad sto autobusów elektrycznych.

Zamówienie dla Miejskich Zakładów Autobusowych obejmuje dostawę aż 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Łącznie, wraz z posiadanymi pojazdami, po stołecznych ulicach będzie poruszać się 160 takich autobusów.

W zamówieniu dla Miejskich Zakładów Autobusów swoją ofertę złożył tylko Solaris Bus & Coach. Firma chce 399 590 100 złotych brutto za wyprodukowanie elektrobusów. Kwota przeznaczona na zakup przez zamawiającego wyniosła 431 730 000 złotych brutto. Teraz komisja przetargowa zbada poprawność oferty.

Pierwsze z zamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na linie na początku 2020 roku. Jeśli oczywiście dojdzie do podpisania umowy.

Ciche i bez spalin

Każdy z pojazdów będzie miał klimatyzację, elektroniczne systemy informacji pasażerskiej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny oraz automat biletowy. Nie będą emitowały spalin, a przy tym mają być niezwykle ciche.

Autobusy będą również posiadały udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz niewidomych i niedowidzących.

Dzięki tej inwestycji z Traktu Królewskiego znikną ostatnie autobusy zasilane olejem napędowym. Jak zapewniają urzędnicy, ma być czyściej i ciszej.

Dodatkowo wybudowana zostanie sieć pantografowych ładowarek ulicznych na pętlach autobusowych w dwudziestu punktach Warszawy. Pierwsza z nich działa przy ulicy Spartańskiej dla linii 222. Kolejne urządzenia wkrótce zostaną uruchomione przy Konwiktorskiej, a w przygotowaniu są punkty ładowania na Nowodworach, Szczęśliwicach i w Wilanowie. W tej ostatniej lokalizacji stanie aż sześć urządzeń.

Największy przetarg

To już czwarty i największy przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla MZA. Pierwszy z nich rozstrzygnięto w 2014 r. Wtedy wygrał Solaris. Kolejny w roku 2016 wygrało konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno, a następny w 2017 r. wygrał ponownie Solaris.

W ciągu ostatnich lat na ulice Warszawy wyjechało 1167 niskopodłogowych autobusów, w tym 4 pojazdy z napędem hybrydowym, 30 z elektrycznym i 35 z gazowym.

Jak zapewniają urzędnicy, obecnie stolica inwestuje tylko w tabor nisko- lub zeroemisyjny.

Latem 2018 roku podpisano umowę na dostawy 80 autobusów gazowych CNG (z opcją rozszerzenia do 110 sztuk). Pojazdy z tego kontraktu pojawią się w Warszawie już w marcu tego roku.

W maju informowaliśmy o umowie podpisanej przez ZTM na 25 autobusów:

ZTM o nowej umowieTVN24
wideo 2/2

mp/pm