Prace wykończeniowe na stacji Rondo ONZ. Jest pierwszy daszek

Warszawa

Daszek nad wejśćiem do stacji | Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl
Daszek po wolskiej stronie ronda | Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl
Wejście do stacji | Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl
Daszek nad wejśćiem do stacji | Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl
Przezroczysty daszek | Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl
Daszek nad wejśćiem do stacji | Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl
Daszek po wolskiej stronie ronda | Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl
Wejście do stacji | Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl
Daszek nad wejśćiem do stacji | Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl
Przezroczysty daszek | Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl
Daszek nad wejśćiem do stacji | Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl

Na budowie II linii metra przy Rondzie ONZ trwają prace wykończeniowe. Robotnicy uwijają się pod ziemią, a na powierzchni pojawiają się już daszki nad wejściami na stację. W niedzielę wiceprezydent miasta Jacek Wojciechowicz podtrzymał, że wszystkie prace budowlane mają zakończyć się 30 września tego roku.

Stacja II linii metra Rondo ONZ będzie utrzymana w szarej tonacji. Tego koloru będą tafle szkła nad wejściami i podwieszany sufit. Kamienne okładziny stacji to granity, czarny bazalt oraz rdzawo-szary kwarcyt. Na stacjach II linii metra trwają prace wykończeniowe.

Będzie 11 wejść

Pierwszy szklany daszek w odcieniu szarości zainstalowano już po wolskiej stronie ronda ONZ. - Na razie tylko jedno wejście do budowanej stacji metra jest przykryte daszkiem. Pozostałe konstrukcje czekają na montaż - relacjonuje Lech Marcinczak, reporter tvnwarszawa.pl.

Docelowo na stację będzie prowadzić 11 wejść ze wszystkich stron i wysepek ronda, w tym sześć wyposażonych w schody ruchome.

Jak z projektu

Ale roboty prowadzone są nie tylko na zewnątrz, ale przede wszystkim pod ziemią. Jak informuje firma AGP Metro, wnętrza podziemnego pasażu, hali odpraw i peronu z każdą położoną kamienną płytą zaczynają przypominać te, które do tej pory oglądaliśmy tylko w projektach.

Postęp prac na stacji Rondo ONZ
Urząd Miasta

W środku zainstalowano też pierwszą grafikę - wzór opracował wybitny artysta Wojciech Fangor. Została ona naniesiona na blachę i pokryta specjalnym rodzajem emalii.

CZYTAJ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

Elementy systemu wentylacji | budowametra.pl
Widok na komorę rozjazdu | budowametra.pl
Pierwszy zamontowany fragment ściany zatorowej | budowametra.pl
Widok na peron z zachodnich schodów | budowametra.pl
Strop eliptyczny nad zachodnią halą odpraw | budowametra.pl
Granitowa posadzka na peronie | budowametra.pl
Granitowe stopnie schodów stałych pod stropem eliptycznym | budowametra.pl
Ściany pieszego pasażu na poziomie -1 | budowametra.pl
Elementy systemu wentylacji | budowametra.pl
Widok na komorę rozjazdu | budowametra.pl
Pierwszy zamontowany fragment ściany zatorowej | budowametra.pl
Widok na peron z zachodnich schodów | budowametra.pl
Strop eliptyczny nad zachodnią halą odpraw | budowametra.pl
Granitowa posadzka na peronie | budowametra.pl

"Zostało malowanie"

W niedzielę stan zaawansowania prac mogło obejrzeć 300 szczęśliwców, którym udało się zdobyć wejściówkę na zwiedzanie stacji.

Rzecznik wykonawcy Mateusz Witczyński poinformował, że na stacji Rondo ONZ wykonane zostały wszystkie prace konstrukcyjne.

- Stacja jest podłączona do docelowego zasilania, dzięki czemu już możemy zobaczyć światła, które będą oświetlać drogę pasażerom. Do zakończenia prac na stacji brakuje niektórych instalacji, brakuje też ok. 10 proc. pokrycia sufitu. Pozostają też prace stricte wykończeniowe, np. malarskie - dodał.

Pytany o stopień zaawansowania prac na poszczególnych stacjach Witczyński powiedział, że najwięcej wykonano ich na stacjach Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Dworzec Wileński i Stadion Narodowy. - Wolniej posuwają się prace na najgłębiej położonej stacji Nowy Świat - Uniwersytet i na stacji Świętokrzyska, która znajduje się w bliskim sąsiedztwie I linii, co wymaga od budowniczych sporej precyzji - podał.

"Największy problem z stację CNK"

W niedzielę wiceprezydent Wojciechowicz przypomniał, że zgodnie z kontraktem prace budowlane mają zakończyć się 30 września tego roku, a wykonawca nie zgłasza opóźnień.

- Największym problemem jest stacja Centrum Nauki Kopernik, ale też pracujemy, żeby wszystkie siedem stacji było oddanych. Zakładamy, że w tym roku warszawiacy drugą linią metra pojadą - powiedział.

Inwestycja za 4 miliardy złotych

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. W czerwcu 2011 roku rozpoczęły się pierwsze utrudnienia dla kierowców. Zamknięto między innymi ulicę Sokolą, Prostą i Świętokrzyską.

Inwestycja początkowo gotowa miała być w październiku 2013 r. Na opóźnienia wpłynęły między innymi początkowe kłopoty z uzyskaniem wszystkich pozwoleń na budowę stacji i tuneli. Budowniczowie zmierzyć musieli się również zalaniem stacji na Powiślu, jak również osuwiskiem na ul. Świętokrzyskiej. Ponadto prace utrudniało znajdowanie niewybuchów z II wojny światowej.

Na razie siedem stacji

Centralny odcinek II linii metra będzie miał siedem stacji, połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Te stacje to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat-Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.

Pasażerów wozić ma 20 pociągów Inspiro.

W późniejszym czasie metro pojechać ma również na Wolę i Targówek. Jak zapowiadają urzędnicy, całość budowy II linii zakończyć ma się w 2022 roku.

PAP/ran/b