Przygotuj się na:

WOLA: ZMIANY TRAS AUTOBUSÓW

Wraz z planowanym na kwiecień 2020 roku otwarciem nowych stacji metra na Woli zmienić się muszą trasy wielu linii autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego pokazał plany, które będą podstawą konsultacji społecznych. Początek 10 grudnia.

Poślizg z tunelem na lotnisko

Warszawa

Tak tunel wyglądał w lipcu tego roku fot
Najnowsze zdjęcia z budowy - fot
Najnowsze zdjęcia z budowy - fot
Tak tunel wyglądał w marcu fot
Tak tunel wyglądał w lipcu tego roku fot
Najnowsze zdjęcia z budowy - fot
Najnowsze zdjęcia z budowy - fot
Tak tunel wyglądał w marcu fot
Tak tunel wyglądał w lipcu tego roku fot
Najnowsze zdjęcia z budowy - fot

Jeszcze we wrześniu kolejarze zapowiadali, że tunel kolejowy na Lotnisko Chopina będzie gotowy do końca roku. Teraz, jak pisze "Gazeta Stołeczna", pojawił się nowy problem. Pociągi dojadą przed Euro 2012 - zapewnia jednak wykonawca.

- Budowa zakończy się jeszcze w tym roku, a pierwszy pociąg dojedzie z lotniska do centrum od marcowej korekty rozkładu jazdy – zapowiadał pod koniec września w rozmowie z tvnwarszawa.pl Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy, centrum realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

Nic z tego. Według "Gazety Stołecznej" prace się przedłużą przez przepompownię na wypadek zalania tunelu. Trzeba ją zbudować w innym miejscu niż to zakładał pierwotnie plan. Według wykonawcy przewidziano ją za wysoko. O problemie firma informowała inwestora już na początku roku. – Od tego czasu trwało poprawianie projektu. Zlecenie na budowę przepompowni w innym miejscu dostaliśmy kilka tygodni temu – tłumaczy gazecie Mateusz Gdowski, rzecznik wykonawcy, firmy Bilfinger Berger.

Terminy kontra problemy

- Oficjalny termin ukończenia prac to przełom lutego i marca 2012, ale już trwają częściowe procedury odbiorcze. Zakończą się w kwietniu 2012 - tłumaczy w rozmowie z tvnwarszawa.pl Maciej Dutkiewicz. - Zakładamy uzyskanie pozwoleń na użytkowanie obiektu do końca kwietnia 2012 roku - dodaje.

Przekonuje, że budowa napotykała przeszkody. - Wykonawca dokumentacji projektowej (Sudop Praga) spóźnił się z jej zakończeniem o 2 lata – kary już zostały naliczone - podkreśla rzecznik. - Podczas budowy natrafiliśmy na nieprzewidziane trudności, które sprawiły, że musieliśmy zweryfikować termin zakończenia inwestycji; między innymi: pozostałości fortu Zbarż, zaolejone grunty, które trzeba było usunąć - mówi Dutkiewicz.

Skończą przed Euro?

Mimo wszystkich problemów, wykonawca zapewnia w "GS", że pierwsze pociągi z centrum na lotnisko dojadą jeszcze przed Euro 2012.

Dodatkowo opóźniona jest także dostawa pociągów ELF, które maja jeździć na lotnisko. Bydgoska PESA miała dostarczyć wszystkie 13 składów do połowy października. Tymczasem wciąż brakuje dwóch składów.

To już kolejny termin

Jeszcze na początku roku kolejarze zapowiadali, że pociągi zaczną kursować w grudniu. Termin został jednak przełożony, m.in. ze względu na problemy z koordynacją prac z wykonawcami sąsiednich inwestycji drogowych.

Odciąży Żwirki i Wigury

Linia na przeważającej długości jest poprowadzona pod ziemią na głębokości dochodzącej do 5 m. Tunel ma w sumie 1 183 metrów długości. Cała łącznica razem ze stacją liczy prawie dwa kilometry. Do budowy zużyto 50 tys. metrów sześciennych betonu. W trakcie robót wywieziono w sumie 200 tys. metrów sześciennych ziemi.

Stosunkowo niedługi odcinek nie tylko ułatwi dojazd na lotnisko pasażerom, ale również odciąży wiecznie zakorkowaną ul. Żwirki i Wigury.

Będą jeździć Elfami

W związku z uruchomieniem nowego połączenia powstaną dwie linie SKM: S3 kursująca z lotniska Chopina do Sulejówka linią średnicową i linia S4 z lotniska do Legionowa przez Dworzec Centralny. W obu przypadkach podróż z Okęcia do centrum ma zająć około 20 minut. Połączenia będą obsługiwane nowoczesnymi pociągami typu Elf.

par/mz