Pomagali dzieciom, muszą wstrzymać nabór. Nie ma ich w "systemie oświaty"

Warszawa

Mateusz Szmleter/ tvnwarszawa.plPrzewodnicząca Rady Rodziców o decyzji o wstrzymaniu naboru

Przewodnicząca Rady Rodziców o decyzji o wstrzymaniu naboru
Mateusz Szmleter/ tvnwarszawa.pl

Niepokojąca sytuacja w gimnazjum przy Wokalnej. Urzędnicy zdecydowali, że w przyszłym roku szkolnym, zamiast trzech klas pierwszych o profilu terapeutycznym, będzie tylko jedna, ogólna. Powód: formalności. Urzędnicy zorientowali się, że program placówki, która od lat pomaga dzieciom, wykracza poza system edukacji. Rodzice alarmują: takie miejsce jest potrzebne, bo dzieci, które tu się uczą (i leczą), w zwykłych klasach będą "tymi gorszymi".

O decyzji dotyczącej naboru na przyszły rok szkolny rodzice dowiedzieli się na comiesięcznym zebraniu z wychowawcami klas.

- Poinformowano nas, że od nowego roku szkolnego 2015/16 ma być prowadzony nabór tylko do jednej klasy i to na dodatek ogólnodostępnej - mówi nam Ewa Wilińska, mama jednego z uczniów.

Urzędnicy decyzję o wstrzymaniu naboru tłumaczą przepisami.

- Zgodnie z informacjami, jakie mamy z Biura Edukacji, nie ma w systemie oświaty placówki pod nazwą "gimnazjum terapeutyczne". Zadziałały względy formalne, dlatego podjęliśmy decyzję o naborze tylko do klasy ogólnej - tłumaczy w rozmowie tvnwarszawa.pl Robert Kempa, burmistrz dzielnicy Ursynów, która zarządza szkołą.

Coś więcej niż "placówka"

Tymczasem to jedyne takie gimnazjum w stolicy. Dla urzędników "placówka terapeutyczna", dla dzieciaków i ich rodziców - drugi dom. I jedyne miejsce, w którym mają szansę na przezwyciężenie trudności edukacyjnych i społecznych. Uczą się tu dzieci z dysfunkcjami analizatorów korowych, nadpobudliwością psychoruchową, problemami emocjonalnymi i zdrowotnymi. W innych szkołach "nieprzystosowane", "sprawiające trudności wychowawcze", tu czują się bezpieczne i zaakceptowane takie, jakimi są.

Oddziały terapeutyczne są niewielkie, w dziewięciu klasach jest w sumie 130 dzieci. Kadra prowadzi dla nich zajęcia terapeutyczne, stymulujące, wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne (reedukacja dysleksji, dysgrafii, dyskalkulii). Jednak - jak podkreślają rodzice - w szkole najważniejsza jest życzliwa atmosfera i poczucie bezpieczeństwa, jakie uczniowie tam dostają.

- Moje dziecko ma dysleksję, dysgrafię i dysortografię. Na nasze szczęście wszystkie "dys" mają stopień umiarkowany, ale mimo orzeczenia z poradni w zwykłym gimnazjum uważano mojego syna za lenia i nieuka. Wszystko zmieniło się, gdy trafił do gimnazjum na Wokalnej. W tej szkole jest inaczej, syn uczy się i rozwija - tłumaczy mama Jakuba.

O likwidacji szkoły urzędnicy na razie nie mówią
Mateusz Szmelter/ tvnwarszawa.pl

- Urzędnicy nie zdają sobie sprawy z tego, jak potrzebna jest ta placówka - podsumowuje Paulina Fedorowicz z Rady Rodziców.

kś/r/lulu