Początki metra w Warszawie: na Żoliborzu i na Targówku

Warszawa

Robotnicy na budowie sztolni metra warszawskiego w 1956 roku | Zbyszko Siemaszko / NAC
Robotnicy na budowie podziemnego tunelu metra warszawskiego w 1956 roku | Zbyszko Siemaszko / NAC
Korytarz prowadzący do komory rozjazdowej | Zbyszko Siemaszko / NAC
Próbne wiercenia gruntu pod budowę metra na pl. Wilsona | Zbyszko Siemaszko / NAC
Wózki służące do wywożenia urobku oraz transportu materiałów budowlanych pod ziemią | Zbyszko Siemaszko /NAC
Tablica kontrolno-informacyjna komory śluzowej na terenie budowy | Zbyszko Siemaszko /NAC
Robotnicy wychodzący prawdopodobnie z wnętrza kesonu | Zbyszko Siemaszko /NAC
Robotnicy podczas budowy sztolni | Zbyszko Siemaszko /NAC
Robotnicy podczas budowy podziemnego tunelu | Zbyszko Siemaszko / NAC
Robotnicy na budowie sztolni metra warszawskiego w 1956 roku | Zbyszko Siemaszko / NAC
Robotnicy na budowie podziemnego tunelu metra warszawskiego w 1956 roku | Zbyszko Siemaszko / NAC
Korytarz prowadzący do komory rozjazdowej | Zbyszko Siemaszko / NAC
Próbne wiercenia gruntu pod budowę metra na pl. Wilsona | Zbyszko Siemaszko / NAC
Wózki służące do wywożenia urobku oraz transportu materiałów budowlanych pod ziemią | Zbyszko Siemaszko /NAC
Tablica kontrolno-informacyjna komory śluzowej na terenie budowy | Zbyszko Siemaszko /NAC

Budowa metra na rogu Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej albo na placu Wilsona? Niby nic zaskakującego, tylko że tym razem chodzi o rok 1939 i 1956. Narodowe Archiwum Cyfrowe udostępniło zdjęcia z pierwszych prób budowy metra w Warszawie.

Zdjęcia z budowy metra na rogu Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej czy na placu Wilsona nikogo nie zaskakują - w tym pierwszym miejscu można ją przecież oglądać na żywo, a w tym drugim skończyła się ledwie kilka lat temu. Ale nie każdy wie, że w obu tych miejscach prace zaczęły się… przed wojną.

W 1938 roku rozpoczęły się prace przygotowawcze do budowy pierwszej z siedmiu (!) linii. Miała łączyć Żoliborz, Śródmieście, Trakt Królewski i Mokotów. Ambitne plany już kilka miesięcy później przerwał wybuch wojny, a śladem po nich są właśnie zdjęcia.

Z Targówka do centrum

W latach 50. władze Warszawy podjęły kolejną próbę budowy podziemnej kolejki. Prace prowadzono zarówno w miejscach położonych na trasie dzisiejszej I linii, jak w całkiem zaskakujących. Przede wszystkim na Targówku przemysłowym, gdzie wciąż istnieje kilkusetmetrowy kawałek tunelu - to właśnie widać na zdjęciach.

Linia miała przebiegać pod Wisłą, Starym Miastem i placem Teatralnym do Śródmieście, gdzie łączyłby się z linią łączącą Żoliborz z Mokotowem (stacja przesiadkowa miała być - prawie tak jak dziś - w rejonie ulicy Próżnej).

Śladem po tych - szybko przerwanych - pracach jest też zalana wodą i zabetonowana komora pod dworcem Wileńskim, tuż obok powstającej stacji II linii.

WIĘCEJ ZDJĘĆ ARCHIWALNY NA STRONIE NARODOWEGO ARCHIWUM CYFROWEGO

TAK POD KONIEC UBIEGŁEGO ROKU O PLANACH BUDOWY II LINII MÓWIŁ WICEPREZYDENT WARSZAWY:

Wiceprezydent o planach budowy całej II linii metra
TVN24

roody