Pierwsza "przesiadka" z I do II linii metra

Warszawa

Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.plMówi Mateusz Witczyński, rzecznik konsorcjum budującego II linię metra

Na piechotę, ale za to z kamerą przeszliśmy w nocy tunelem łączącym pierwszą i drugą linię metra.

Konferencje prasowe o północny nie zdarzają się często. Tym razem sytuacja była jednak nietypowa - nie tylko weszliśmy na budowę II linii, ale też do tunelu I linii. Nocna wycieczka rozpoczęła się od wentylatorni przy ul. Emilii Plater, w której tarcza „Anna” czeka już na wznowienie drążenia tunelu w stronę Powiśla.

- Obecnie zaplecze tarczy jest przyłączane do głowicy drążącej - tłumaczy Mateusz Witczyński, rzecznik konsorcjum budującego drugą linię metra. – Za kilka tygodni tarcza powinna być gotowa do pracy - dodaje.

Tunelem do Centrum

Po raz pierwszy budowniczowie metra pokazali tunel techniczny, który „Anna” dopiero co ukończyła. O tym, że dwie linie mają już połączenie, pisaliśmy w marcu.

Teraz mogliśmy je zobaczyć. Jednotorowy tunel ma kształt łuku i 393 metry długośc. Pod pl. Defilad i parkiem Świętokrzyskim łączy dwie linie metra. To tędy pociągi z Kabat będą dojeżdżać na II linię metra.

O pełnej "przesiadce" nie było jednak mowy. Tunele wciąż dzieli bowiem betonowa ściana szybu demontażowego (tego, przez który tarczę TBM wydobyto na powierzchnię po zakończeniu drążenia). Jest w niej tylko 30-centymetrowy otwór, który służy do pomiarów geologicznych. Sama ściana ma być rozebrana dopiero za jakiś czas.

By przejść do tunelu I linii, musieliśmy więc wyjść na powierzchnię. Od strony stacji centrum fragment łącznika istnieje już od dawna - został zbudowany razem z I linią.

Mówi Anna Bartoń z Metra Warszawskiego
Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl

Monitorują torowisko

Uwagę naszego operatora przykuło białe urządzenie na ścianie tunelu. - To monitoring. Dzięki niemu wiemy, jak prace przy drugiej linii metra wpływają na tunel pierwszej linii, czy są zmiany w samym tunelu i czy nie dochodzi do odkształceń lub pęknięć torowiska - wyłumaczyła Anna Bartoń z Metra Warszawskiego.

Tunelem łączącym I i II linię metra nie będą kursować pociągi z pasażerami.

Techniczny tunel łączący dwie linie metra | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
Techniczny tunel łączący dwie linie metra | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
Tarcza "Anna" | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
Tarcza "Anna" | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
Tarcza "Anna" | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
Tarcza "Anna" | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
Budowa II linii metra | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
Techniczny tunel łączący dwie linie metra | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
Techniczny tunel łączący dwie linie metra | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
Techniczny tunel łączący dwie linie metra | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
Techniczny tunel łączący dwie linie metra | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
Tarcza "Anna" | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
Tarcza "Anna" | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
Tarcza "Anna" | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
Tarcza "Anna" | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl

su/roody