Otwarcie II linii metra bez stacji CNK? "Taki scenariusz nie był rozważany"

Warszawa

Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.plWiceprezydent o planach uruchomienia metra

Budowa centralnego odcinka II linii metra jest opóźniona. Jeśli urzędnicy będą chcieli dotrzymać terminu 30 września 2014 roku, staną wobec konieczności uruchomienia linii bez stacji Centrum Nauki Kopernik - poinformował "Dziennik Gazeta Prawna".

Gazeta powołuje się na dwa niezależne źródła: "wysoko postawione osoby zaangażowane w budowę". Miały one poinformować, że budowa podziemnej kolejki nie zakończy się do 30 września przyszłego roku.Dziennik informuje, że władze Warszawy muszą podjąć decyzję: ponownie przesunąć termin zakończenia budowy, albo uruchomić II linię bez stacji Centrum Nauki Kopernik. Właśnie tam pozostało do wykonania najtrudniejsze zadanie - drążenie tunelu pod Wisłostradą. Na razie trwa tam mrożenie gruntu.

Ratusz i wykonawca dementują

Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz w rozmowie z "DGP" podtrzymał, że aktualny termin ukończenia prac to 30 września 2014 roku.

Tę wersję potwierdził również w rozmowie z tvnwarszawa.pl. - Na chwilę obecną 30 września, jako termin ukończenia budowy metra, jest aktualny. Nie rozważamy opcji, że na jesieni przyszłego roku oddamy do użytku centralny odcinek metra bez czynnej stacji CNK – zadeklarował wiceprezydent stolicy.

Przyznał, jednak, że wykonanie brakującego fragmentu tunelu będzie dużym wyzwaniem. - Cała trudność polega na tym, że pozostało nam do wydrążenia 37 metrów tunelu pod Wisłostradą, to połączenie wschodniej i zachodniej części stacji Centrum Nauki Kopernik. Zanim to się rozpocznie musi zakończyć się mrożenie gruntu w tym miejscu. Jak uda się wydrążyć ten fragment, pozostałe prace pójdą już szybko. Do końca września mamy jeszcze kilka miesięcy – wyjaśnił Wojciechowicz.

Informację o opóźnieniu zdementował również rzecznik AGP Metro, spółki budującej metro. - Przeczytałem pierwsze dwa akapity i na razie nie ma tam prawdy - napisał na Twitterze Mateusz Witczyński i dodał, że choć autor artykułu z nim rozmawiał, to nie zamieścił jego wypowiedzi w tekście. - Prasa ma prawo spekulować, to jedna z jej ról. Nie zmienia to faktu, że taki scenariusz nie był rozważany przez wykonawcę - podsumował.

II linia metra

Centralny odcinek II linii metra będzie ma składać z siedmiu stacji i połączyć Wolę z Pragą Północ. Koszt budowy to ponad 4 mld zł. Inwestycja jest opóźniona. Początkowo gotowa miała być w październiku 2013 r. Ostatni termin, który zadeklarował ratusz to 30 września 2014 r.Na opóźnienia wpłynęły między innymi początkowe kłopoty z uzyskaniem wszystkich pozwoleń. Potem budowniczowie zmierzyć musieli się ze skutkami zalania stacji na Powiślu i osuwiska na ul. Świętokrzyskiej. Ponadto prace utrudniały niewybuchy z II wojny światowej regularnie odnajdywano na terenie budowy.

Mrożą grunt w tunelu Wisłostrady:

Mrożą grunt w tunelu
Marcin Gula / tvnarszawa.pl

bf/b