Przygotuj się na:

WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH 2019

W najbliższy weekend wielu mieszkańców Warszawy będzie odwiedzać groby. Podpowiadamy, jak dotrzeć na cmentarze, gdzie spodziewać się zmian i utrudnień oraz którędy pojadą linie cmentarne.

Opóźnienie na linii średnicowej. Do tego odchudzony Dworzec Gdański

Warszawa

GhelamcoTak ma wyglądać nowa Warszawa Gdańska

Kolejarze rezygnują z budowy betonowej platformy, która miała powstać nad peronami na nowym Dworcu Gdańskim. I zapowiadają... dwuletnie opóźnienie remontu linii średnicowej.

O zmianach w planach PKP napisała "Gazeta Stołeczna". Remont linii średnicowej przeciągany jest od dekady. Zapowiadano nowe stacje, wiadukty nad ul. Targową i Powiślem, tunele w Śródmieściu, a nawet nowy most przez Wisłę. Ostatni deklarowany termin zakładał oddanie inwestycji na przełomie 2018-2019.

Jak pisze "Gazeta", data jest już jednak nieaktualna. Kolejarze ponownie przesunęli oddanie linii średnicowej.

- Remont podzieliliśmy na dwa etapy. Pierwszy rozpocznie się już w 2019 roku i zakłada przebudowę stacji Warszawa Zachodnia, co potrwa do 2021 roku. Drugi etap to modernizacja torów między Warszawą Zachodnią i Wschodnią - zacznie się w 2020 i potrwa do 2024. Tutaj zmienił się termin, bo początkowo informowaliśmy, że remont całej linii średnicowej zakończy się w 2023 roku - mówi tvnwarszawa.pl Karol Jakubowski, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe.

Właśnie ogłoszono przetarg na projekt remontu. Zakłada on przeprowadzenie prac w 25 miesięcy od podpisania umowy. Jednocześnie kolejarze muszą wybrać wykonawcę.

Remont dworca za 3 lata

Oprócz tego, PKP ma w planach przebudowę Dworca Gdańskiego, co według planów ma nastąpić w latach 2019-2021. To ważna inwestycja, bo podczas remontu na linii średnicowej i Dworcu Zachodnim, główny ruch kolejowy w stolicy ma przejąć właśnie Gdański.

- Staramy się o pozwolenia dla pierwszej fazy prac. W miejscu obecnego dworca stanie 14-kondygnacyjny budynek o powierzchni 26 tys. m kw. – powiedział "Stołecznej" Jarosław Zagórski, przedstawiciel firmy Ghelamco, która realizuje dworzec razem z PKP.

Ważną informacją jest jednak rezygnacja z betonowej platformy, przebiegającej nad torami i peronami. Ta miała liczyć 300 metrów długości i budziła duży sprzeciw władz Żoliborza.

Wizualizacje nowego Dworca Gdańskiego prezentowaliśmy na tvnwarszawa.pl już w kwietniu 2014 roku. Ghelamco planuje w pobliżu również budowę nowych biur. Wszystkie budynki mają być przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Zobacz też wirtualny spacer po nowym Dworcu Gdańskim:

Wirtualny spacer po nowym dworcu
mat. inwestora

kw/r