Przygotuj się na:

WOLA: ZMIANY TRAS AUTOBUSÓW

Wraz z planowanym na kwiecień 2020 roku otwarciem nowych stacji metra na Woli zmienić się muszą trasy wielu linii autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego pokazał plany, które będą podstawą konsultacji społecznych. Początek 10 grudnia.

Ogromne śluzy zamykają wejścia do metra

Warszawa

| Twitterfot. TVN24

Na kilkadziesiąt minut w środę wieczorem wejścia do niektórych stacji metra zostały zamknięte, niczym w schronie. Ogromne śluzy chroniły stacje podziemnej kolejki przed zalaniem. Jak działają takie śluzy? Sprawdzała to reporterka TVN 24 - Ewa Paluszkiewicz.

Pierwszym zabezpieczeniem przeciwpowodziowym przy wejściach do stacji metra są kratki zamontowane w podłodze. - Podczas opadów właśnie tędy woda odprowadzana jest do kanalizacji - tłumaczy Paweł Siedlecki, rzecznik metra.

Jak schron

Gorzej, gdy opady są wyjątkowo duże, choćby takie, z jakimi warszawiacy musieli zmagać się w środę wieczorem. Woda nie znajduje ujścia, więc wdziera się nawet na perony. Wtedy stacja metra zamienia się w swoisty schron. Z bocznej ściany, tuż przy wejściu, wysuwa się gruba śluza, która szczelnie zamyka wejście.

W jaki sposób są włączane? - Dyżurny stacji widzi sytuację, kiedy woda się zbiera i daje sygnał do dyspozytorni. Tam zapada decyzja o zamknięciu wejścia. Podchodzą do niego służby i włączają śluzy - tłumaczy Siedlecki. I zaznacza, że śluzy mogą służyć też w innych celach. - Na przykład w przypadku zagrożenia atomowego, pożarów czy innych zagrożeń - wymienia Siedlecki.

Czwartkowe zamknięcie

W środę wieczorem, podczas burzy, śluzy zamknięto na niektórych wejściach do stacji: Metro Wilanowska, Kabaty, Służew, Imielin i Stokłosy. Przez kilkadziesiąt minut były zamknięte. Po wypompowaniu wody wejścia zostały ponownie otwarte.

ran/par