Ogromne przęsło już na budowie mostu

Warszawa

fot. TVN24 | | Fakty TVN
fot | | Fakty TVN
fot | | Eurosport
fot. TVN24 | | Imago
fot | | Eurosport
fot. TVN24 | | Fakty TVN
fot | | Fakty TVN
fot | | Eurosport
fot. TVN24 | | Imago
fot | | Eurosport
fot. TVN24 | | Fakty TVN

Do Warszawy przypłynęło gigantyczne, ponad 500-tonowe przęsło, które za kilka dni połączy brzegi Wisły. To jeden z trzech elementów mających uzupełnić konstrukcję budowanego mostu Północnego.

Na razie barka stoi zacumowana przy nadbrzeżu. Za kilka dni zostanie ustawiona w poprzek nurtu Wisły na wysokości budowanego mostu. - 4-5 kwietnia będzie montowany element wsporczy, a samo przęsło około połowy kwietnia – wyjaśnia Małgorzata Gajewska ze ZMID-u.

Z barki od razu na most

Faza podnoszenia przęsła ma potrwać około dwóch dni, a przyspawanie go do konstrukcji nawet dwa lub trzy tygodnie.

- W czasie podnoszenia przęsła Wisła dla żeglugi będzie zamknięta – zapowiada Gajewska.

Pozostałe dwa przęsła, środkowe drogowe i północne tramwajowe, mają pojawić się kolejno w maju i czerwcu. Obie części są lżejsze i każda z nich waży 453 tony. Sam transport przęsła jest również skomplikowany. Każdy z elementów zostanie umieszczony na barce o wyporności tysiąca ton. Konstrukcje stalowe w gdyńskiej hucie pokazaliśmy pierwsi.

- Każde z 60-metrowych przęseł jest bardzo ciężkie i największy pływający dźwig w Gdyni nie byłby w stanie go unieść. Dlatego każde ląduje na barce w trzech częściach i dopiero na niej elementy są ze sobą spawane – tłumaczy Gajewska.

Sprzęt, który transportował główne przęsło, został specjalnie sprowadzony z Białorusi. Elementy konstrukcji mostu Północnego są produkowane w gdyńskiej hucie Vistal Konstrukcje.

Zima opóźniła transport

Główne przęsło nurtowe, które połączy dwa brzegi, do Warszawy miało trafić już na przełomie września i października 2010 roku. Z powodu mroźnej zimy udało się to dopiero teraz.

Tempo prac na budowie mostu Północnego spadło nie tylko w czasie mrozów. Most "złapał" opóźnienie w czasie fal powodziowych, które od maja do sierpnia 2010 roku przetaczały się przez Warszawę. Wówczas trzeba było przerwać prace przy podporach.

Most Północny będzie miał 800 metrów długości i będzie się składał z trzech przepraw – dwóch samochodowych oraz jednej pieszo-rowerowej z torami tramwajowymi. Samochody mają przejechać nim w grudniu 2011 roku.

myk