Obwodnica śródmiejska może biec w tunelu pod Powązkami

Warszawa

TVN24Planowane zmiany w przebiegu obwodnicy

Obwodnica śródmiejska, planowana "od zawsze" w ciągu Towarowej i Okopowej może zmienić przebieg. Ratusz rozważa wykorzystanie al. Prymasa Tysiąclecia, która już dziś lepiej spełnia tę rolę. Brakuje jej jednak połączenia z mostem Gdańskim. Czy powstanie tunel pod Powązkami?

Obwodnica śródmiejska to - w dalekosiężnych planach ratusza - jeden z trzech ringów otaczających miasto. Największy to drogi krajowej 50 i 60, czyli zalecane objazdy dla ciężarówek. Drugi to trasy ekspresowe - ten jest gotowy już niemal w połowie i obejmuje odcinek od Marek przez Bemowo do Ursynowa. Trzeci, najmniejszy, to m.in. trasa Łazienkowska.

Na Pradze ma ją domykać odcinek od ronda Wiatraczna do ul. Zabranieckiej i dalej do ronda Żaba. Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych jest na etapie wyboru wykonawcy projektu inwestycji od ronda Wiatraczna do ul. Zabranieckiej. Same prace przy projekcie mają potrwać do 2018 roku. Termin realizacji odcinka do ronda Żaba jest też wciąż nieznany.

Tunel pod Okopową, wiadukty nad pl. Zawiszy

Na lewym brzegu planowano przebudowę Towarowej i Okopowej. W ramach inwestycji miał powstać wiadukt nad placem Zawiszy i tunel od Anielewicza do Kercelaka. Drugi tunel powstałby pod rondem Radosława, a trzeci - pod ul. Raszyńską i Krzyckiego w rejonie węzła z Wawelską.

Przesuną dalej centrum?

Już kilka lat temu Zielone Mazowsze wskazywało, że w tej wersji bezkolizyjna obwodnica śródmiejska się nie sprawdzi, bo "jest zbyt blisko centrum".

Teraz okazało się, że miasto nie wyklucza zmian i to znacznych. Chce część obwodnicy przesunąć na zachód. Jak poinformował na jednym z portali społecznościowych wiceprezydent Jacek Wojciechowicz, obwodnica wykorzystywałaby wtedy al. Prymasa Tysiąclecia. - Towarowa przy obecnych planach zabudowy za 10-15 lat będzie ulicą śródmiejską jak dziś al. Jana Pawła II. Więc żadnych tuneli czy estakad - dodał w komentarzach.

Później trochę złagodził swoje zapowiedzi:

Aleja Prymasa Tysiąclecia już teraz pełni rolę zachodniej obwodnicy centrum. Nad przecinającymi ją ulicami zbudowano wiadukty, więc kierowcy nie tracą cennych minut na światłach. W obecnej sytuacji to jednak małe pocieszenie. Jak informowaliśmy na początku lutego, ulica jest najbardziej zatłoczoną arterią w Warszawie. To w nią tysiące kierowców zjeżdża z Trasy S8 lub wjeżdża od strony Alej Jerozolimskich. Gdyby plan ratusza miał się ziścić, konieczna byłaby za pewne przebudowa węzła przy dw. Zachodnim.

Kolejnym problemem jest połączenie z obwodnicą śródmiejską w rejonie ronda Radosława. Wojciechowicz nie wyklucza budowy tunelu, który musiałby przejść pod cmentarzem na Powązkach. Innym rozwiązaniem byłoby przebicie ulicy Krasińskiego od Powązkowskiej do trasy. Jest nawet rezerwa pod taką ulicę, ale to oznaczałoby, że ziści się czarny scenariusz przeciwników budowy mostu Krasińskiego. Gdyby zyskał on połączenie z al. Prymasa Tysiąclecia, faktycznie obwodnica Śródmieścia przeszłaby przez sam środek Żoliborza.

Ratusz nie podaje na razie żadnych szczegółów rozwiązania tego problemu. - Pracujemy nad tym - napisał jedynie Wojciechowicz. Jak poinformował z kolei w rozmowie z Gazetą Stołeczną, stolica powinna mieć domkniętą obwodnicę śródmiejską w połowie przyszłej dekady. - Może udałoby się nawet już w latach 2023-24 - powiedział.

su/r