Przygotuj się na:

WOLA: ZMIANY TRAS AUTOBUSÓW

Wraz z planowanym na kwiecień 2020 roku otwarciem nowych stacji metra na Woli zmienić się muszą trasy wielu linii autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego pokazał plany, które będą podstawą konsultacji społecznych. Początek 10 grudnia.

Obiecali likwidację barier, a co zrobili?

Warszawa

fot | | Biblioteka Kongresu USA
fot | | KGHM
fot | | Video obtained by Reuters
fot | | Biblioteka Kongresu USA
fot | | KGHM
fot | | Video obtained by Reuters
fot | | Biblioteka Kongresu USA
fot | | KGHM
fot | | Video obtained by Reuters

Blisko dwa lata temu, kiedy fundacja MaMa i niepełnosprawni wytykali im niedociągnięcia na stołecznych dworcach, PKP biło się w piersi i obiecywało poprawę. - Przy okazji remontów uwzględnimy Wasze potrzeby - obiecywali. Dziś remonty trwają, a tvnwarszawa.pl sprawdza, czy kolej wywiązała się z obietnic.

Windy, rampy, przewijaki, dostosowane dla niepełnosprawnych toalety - tyle i aż tyle chcieli niepełnosprawni i rodzice z małymi dziećmi od PKP. Słowo "aż" jest tu jak najbardziej na miejscu, bo warszawskie dworce do tej pory były dla nich nieprzyjazne. W ramach akcji "Kolej na kolej" wiosną 2009 roku opracowali raport, który przekazali kolejarzom. Wytknęli w nim braki, podsunęli rozwiązania.

Co obiecali?

- Rzecznik PKP S.A. Michał Wrzosek zapewnił, że przy modernizacji dworców likwidacja barier architektonicznych będzie priorytetem - przypomniała w swoim artykule, umieszczonym na tvnwarszawa.pl internautka Magdkos. - Poinformował, że PKP zaprosił Fundację Mama do współpracy i uwzględni uwagi zawarte w przygotowanym przez nią raporcie- napisała młoda mama.

Tą obietnicę powtórzyły stołeczne media. Jej ślad pozostał też na tvnwarszawa.pl. - Dworce były projektowane w latach 60-70 i wtedy nie myślano o potrzebach osób niepełnosprawnych - mówił w programie "Miejski Reporter" ówczesny rzecznik PKP, Michał Wrzosek. - Budowano je tak, że zainstalowanie udogodnień jest bardzo trudne. Ale na wszystkich przystankach, które są i będą remontowane, te udogodnienia się znajdą - tłumaczył.

- Warszawskie dworce będą mieć też oznaczenia dla niewidomych - dodał.

Zmiany na dworacach PKP obiecywało na antenie TVN Warszawa w maju 2009 roku

Teraz, gdy trwają remonty dworców Wschodniego i Centralnego, a lada chwila rozpocznie się remont przystanku Stadion, postanowiliśmy sprawdzić, jak kolejarze wywiązują się ze swoich słów. Poprosiliśmy o spis udogodnień, które znajdą się na trzech warszawskich dworcach.

Współczesne standardy

"Projekt zakłada poprawę jakości obsługi pasażerów i dostosowanie do współczesnych standardów obsługi podróżnych, w tym również dostosowanie obiektu dla potrzeb osób niepełnosprawnych" - to formułka, którą Kamil Migała z biura prasowego PKP rozpoczyna swoją odpowiedź.

Windy, rampy (pochylnie), dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych sanitariaty, ścieżki wyczuwalne dla osób niewidomych czy dotykowe tablice informacyjne: takie rozwiązania staną się rzeczywistością.

Jak to wyjdzie w praktyce?

Co na to sami zainteresowani? - Nie jest źle, ale zabrakło rozmów na etapie projektowania - przyznają zgodnie.

- A gdzie przewijaki? - dopytuje Patrycja Dołowy, wiceprezeska fundacji MaMa. - To można zrobić małym kosztem - dodaje.

- Ciekawe, czy do wind będzie się można dostać, czy przyciski będą zainstalowane na dostępnej dla nas wysokości? - dokłada Marek Sołtys z Towarzystwa Przyjaciół Szalonego Wózkowicza.

Jak podkreśla, PKP nie zaprosiło twórców społecznego raportu do rozmów na etapie projektowania, ale widać, że z dokumentu korzystało. - Pojawią się chociażby rampy, o które prosiliśmy - mówi Sołtys i wraz z fundacją zapowiada, że będzie dalej patrzyć PKP na ręce. Razem sprawdzą też zainstalowane rozwiązania. Na razie mają nadzieję, że okażą się one dobre.

Dworzec nadal jak twierdza

Zdaniem Patrycji Dołowy brakuje i nadal będzie brakować rozwiązań przy wyjściu z dworców, na co samo PKP zwróciło uwagę przy okazji Centralnego:

- System nie będzie funkcjonował należycie, jeśli nie będzie się można wydostać z poziomu -1 na ul. Emilii Plater, Al. Jerozolimskie i Jana Pawła II. Wyjścia te należą do miasta. Koniecznie należy zainstalować tam urządzenia - windy lub platformy ruchome - łączące wyżej wymienione ulice i liczne przystanki komunikacji miejskiej zlokalizowane wokół dworca. Należy także uzupełnić te działania o analogiczne rozwiązania z sąsiadującymi przejściami podziemnymi - napisał do tvnwarszawa.pl Kamil Migała.

- To jest problem własności terenu, który pojawia się, ilekroć prosimy o jakieś ułatwiające nam życie rozwiązania - rozkłada ręce Dołowy.

I zapowiada, że jej fundacja miastu nie odpuści. Pod koniec marca, wraz z Markiem Sołtysem - Szalonym Wózkowiczem, ruszają w miasto z kolejną kampanią "O mamma mia! Tu wózkiem nie wjadę".

Milena Zawiślińska

PEŁNA LISTA UDOGODNIEŃ:

WARSZAWA WSCHODNIA

Przyjęte rozwiązania zapewniają bezpośredni wjazd do budynku dworca, dostęp do wszystkich pomieszczeń budynku poprzez możliwość transportu pionowego windami, dostosowanie sanitariatów dla niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich na poziomie parteru i I piętra. Dla zapewnienia możliwości przemieszczania się po budynku dworca kolejowego osób niewidomych i niedowidzących zostanie wykonana specjalna ścieżka, która będzie zawierała przed wejściami do pomieszczeń jak i w miejscach „skrętu" wypukłości wyczuwalne stopą. Przed wejściem do budynku i w miejscu dojścia do tunelu zostanie zainstalowany słupek informacyjny dla niewidomych z planszą dotykową informującą o schemacie budynku.

WARSZAWA STADION

Przyjęte rozwiązania projektowe dostosowują część publiczna obiektu dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową, poprzez zapewnienie wjazdu do holu kasowego dworca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, a także dostosowanie sanitariatów do potrzeb osób niepełnosprawnych.

WARSZAWA CENTRALNA

W trakcie remontu zostaną wprowadzone ścieżki dotykowe, znaki ostrzegawcze (oznaczenia w posadzce) oraz mapy dotykowe dla osób niewidomych. Część urządzeń (biletomaty, infomaty), toalet i kas dostosowane również zostaną dla osób niepełnosprawnych (np. pętle indukcyjne). Jeśli chodzi o niezwykle istotną komunikację pionową, to zainstalowane będą 3 nowe windy w holu głównym łączące poziom 0 z antresolą wschodnią i zachodnią. Wyremontowane zostaną i udostępnione 4 windy łączące poziom 0 z poziomem -1 i peronami. Wykorzystywane mogą być pochylnie ruchome łączące perony z galerią wschodnią i zachodnią na poziomie -1, zbudowana tam zostanie także pochylnia niwelująca istniejącą różnicę poziomów. Będzie można korzystać z ogólnodostępnej windy zewnętrznej należącej do Złotych Tarasów, a łączącej poziom -1 z pętlą autobusową i postojem taksówek na poziomie 0.

Kolej chwali się remontami - fot
Kolej chwali się remontami - fot. Beata Orpiszewska
| www.naukawpolsce.pap.pl