Nowy most przez Wisłę. Tylko dla pieszych i rowerzystów

Warszawa

Wizualicja kładki | Urząd Miasta
Wizualizacja kładki | Urząd Miasta
Tak ma wyglądać nowa kładka | Urząd Miasta
Wizualizacja kładki | Urząd Miasta
Wizualizacja kładki | Urząd Miasta
Wizualicja kładki | Urząd Miasta
Wizualizacja kładki | Urząd Miasta
Tak ma wyglądać nowa kładka | Urząd Miasta
Wizualizacja kładki | Urząd Miasta
Wizualizacja kładki | Urząd Miasta
Wizualicja kładki | Urząd Miasta

Ratusz rozstrzygnął konkurs na projekt kładki pieszo-rowerowej, która połączy prawą i lewą stronę Warszawy.

Przeprawa, której koszt oszacowano na 30 mln zł, ma połączyć dwa brzegi Wisły w linii ulic Karowej na Powiślu i Okrzei na Pradze.

"Wpisuje się w pejzaż"

Konkurs, a wraz z nim 100 tysięcy złotych nagrody oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki, wygrała firma Schussler Plan. Jak tłumaczy ratusz, zwycięska praca została nagrodzona za "powściągliwą i niezwykle elegancką formę, która doskonale wpisuje się w pejzaż tej części miasta".

"Autorzy pracy zachowując oryginalny i niepowtarzalny wygląd przeprawy, nie starają się jednocześnie konkurować z charakterystycznymi obiektami zlokalizowanymi w sąsiedztwie mostu" - czytamy w uzasadnieniu werdyktu. Zdaniem jury pracę "cechuje wysoka jakość architektury, również w zakresie detalu"

- Niezwykle trudny konkurs, ponieważ napłynęło bardzo dużo, bardzo ciekawych, bardzo inspirujących prac, bardzo wyjątkowych. Na czym bardzo nam zależało, to przede wszystkim połączenie dwóch brzegów, 400 metrów, z myślą o pieszych, rowerzystach - mówiła podczas konferencji Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.

- To jest taki moment, kiedy marzenia stają się rzeczywistością, bo to było nasze wielkie marzenie. Jestem bardzo dumna i szczęśliwa, najwyższy czas, żeby taka przeprawa powstała - dodała Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady Warszawy.

Konkurs ogłoszono w grudniu, cieszył się dużym zainteresowaniem architektów. Wpłynęło aż 40 prac konkursowych, z czego sześć spoza Polski. Oceniał je sąd konkursowy w składzie: Marek Mikos (zastępca dyrektora Biura Architektury), Renata Kaznowska (wiceprezydent Warszawy), Rainer Mahlamäki (fiński architekt, projektant Polin), Wojciech Wagner (zastępca dyrektora Biura Architektury), Łukasz Puchalski (dyrektor Zarządu Dróg Miejskich), Jacek Grunt-Mejer (pełnomocnik prezydenta ds. rewitalizacji), Ewa Kuryłowicz i Maciej Mąka (Stowarzyszenie Architektów Polskich), Agnieszka Kulesza (Zarząd Dróg Miejskich), Hubert Markowski (Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej) , Wojciech Zabłocki (architekt), Patryk Zaręba (architekt krajobrazu) i Henryk Zobel (Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej).

Studencka inspiracja

Pomysł przerzucenia w tym miejscu mostku pojawił się kilkanaście lat temu. Popularności przysporzyła mu jednak dopiero koncepcja Małgorzaty Dembowskiej w 2014 roku. Była to praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

"Marzenia stają się rzeczywistością"Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
wideo 2/3

kz/b