Nowe stroje dla metra

Warszawa

Dawid Krysztofiński, tvnwarszawa.plMówi Krzysztof Malawko

Yves Saint Laurent projektował mundury dla australijskiej linii lotniczej Qantas, a Calvin Klein dla SAS. Włoscy policjanci noszą mundury od Armaniego. A w czym chodzić będą maszyniści Metra Warszawskiego? Dowiemy się w ciągu kilku tygodni. Spółka ogłosiła właśnie konkurs na nowe umundurowanie.

- Ogłaszamy konkurs na nowe umundurowanie dla pracowników metra, którzy mają bezpośredni kontakt z pasażerami: maszynistów, dyżurnych stacji i dyspozytorów. To ludzie, których pasażerowi widzą na co dzień, dlatego chcielibyśmy, żeby ich jednoznacznie identyfikowali – mówi Krzysztof Malawko, rzecznik Metra Warszawskiego.

Wygodne, trwałe i ciemne

O konieczności wymiany mundurów w spółce dyskutowano od roku. Zbierano uwagi od pracowników. Ci narzekali m.in. że stare mundury są nieprzewiewne, krępują ruchy i brakuje im firmowego logo.

Dlatego materiał, z którego wykonane zostaną nowe stroje, ma gwarantować swobodę i odporność na zagniecenia. Ponieważ maszyniści muszą czasem zajrzeć pod pociąg, umundurowanie nie może być w jasnym kolorze. Nowy, dobrze skrojony mundur w wersji damskiej i męskiej powinien łączyć funkcje reprezentacyjną i użytkową, a jednocześnie być wizytówką firmy. - Musi spełniać współczesne wymagania ergonomii i wzornictwa – podsumowuje Malawko.

Wysłużone mundury

Choć dziś moda zmienia się z sezonu na sezon, mundury maszynistów przetrwały ponad 20 lat. - W 1988 roku dostaliśmy wytyczne od firmy Metroprojekt na zaprojektowanie mundurów dla maszynistów oraz dyżurnych pierwszej linii metra. W 1990 Moda Polska przygotowała wzory, które wyprodukowano w po raz pierwszy w 1993 roku - wspomina Anna Bartoń z Metra Warszawskiego.

Na przestrzeni lat mundur zmieniał się tylko w detalach. – Rozstaw klap, stebnówki i lamówki – wylicza Bartoń. Przy czym ostatnie poprawki wprowadzono w 2003 roku.

10 tysięcy dla zwycięzcy

Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie

Zgłoszone na konkurs projekty oceni komisja pod przewodnictwem znanej projektantki Lidii Kality. W składzie oceniającym projekty znajdą się także pracownicy: doświadczony maszynista i długoletnia dyżurna stacji. Autor zwycięskiego projektu otrzyma nagrodę w wysokości 10 tysięcy złotych. Po rozstrzygnięciu konkursu na projekt, rozpisany zostanie przetarg na wykonanie mundurów.

Mówi Anna Bartoń
Dawid Krysztofiński, tvnwarszawa.pl

Piotr Bakalarski