Przygotuj się na:

ZIMA NA DROGACH

To właśnie teraz, gdy temperatura rano spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a kolejki do warsztatów są krótkie, powinniśmy umówić się na sezonową zmianę opon.

Nowe stroje dla metra

Warszawa

Dawid Krysztofiński, tvnwarszawa.plMówi Krzysztof Malawko

Yves Saint Laurent projektował mundury dla australijskiej linii lotniczej Qantas, a Calvin Klein dla SAS. Włoscy policjanci noszą mundury od Armaniego. A w czym chodzić będą maszyniści Metra Warszawskiego? Dowiemy się w ciągu kilku tygodni. Spółka ogłosiła właśnie konkurs na nowe umundurowanie.

- Ogłaszamy konkurs na nowe umundurowanie dla pracowników metra, którzy mają bezpośredni kontakt z pasażerami: maszynistów, dyżurnych stacji i dyspozytorów. To ludzie, których pasażerowi widzą na co dzień, dlatego chcielibyśmy, żeby ich jednoznacznie identyfikowali – mówi Krzysztof Malawko, rzecznik Metra Warszawskiego.

Wygodne, trwałe i ciemne

O konieczności wymiany mundurów w spółce dyskutowano od roku. Zbierano uwagi od pracowników. Ci narzekali m.in. że stare mundury są nieprzewiewne, krępują ruchy i brakuje im firmowego logo.

Dlatego materiał, z którego wykonane zostaną nowe stroje, ma gwarantować swobodę i odporność na zagniecenia. Ponieważ maszyniści muszą czasem zajrzeć pod pociąg, umundurowanie nie może być w jasnym kolorze. Nowy, dobrze skrojony mundur w wersji damskiej i męskiej powinien łączyć funkcje reprezentacyjną i użytkową, a jednocześnie być wizytówką firmy. - Musi spełniać współczesne wymagania ergonomii i wzornictwa – podsumowuje Malawko.

Wysłużone mundury

Choć dziś moda zmienia się z sezonu na sezon, mundury maszynistów przetrwały ponad 20 lat. - W 1988 roku dostaliśmy wytyczne od firmy Metroprojekt na zaprojektowanie mundurów dla maszynistów oraz dyżurnych pierwszej linii metra. W 1990 Moda Polska przygotowała wzory, które wyprodukowano w po raz pierwszy w 1993 roku - wspomina Anna Bartoń z Metra Warszawskiego.

Na przestrzeni lat mundur zmieniał się tylko w detalach. – Rozstaw klap, stebnówki i lamówki – wylicza Bartoń. Przy czym ostatnie poprawki wprowadzono w 2003 roku.

10 tysięcy dla zwycięzcy

Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie
Projekt z przełomu lat 80. i 90. | Metro Warszawskie

Zgłoszone na konkurs projekty oceni komisja pod przewodnictwem znanej projektantki Lidii Kality. W składzie oceniającym projekty znajdą się także pracownicy: doświadczony maszynista i długoletnia dyżurna stacji. Autor zwycięskiego projektu otrzyma nagrodę w wysokości 10 tysięcy złotych. Po rozstrzygnięciu konkursu na projekt, rozpisany zostanie przetarg na wykonanie mundurów.

Mówi Anna Bartoń
Dawid Krysztofiński, tvnwarszawa.pl

Piotr Bakalarski