Nowa linia do Wilanowa. Gocław wypadł z planów

Warszawa

tvn24.pl/ targeo.plMapa z planami tramwajarzy

Przetarg na budowę linii tramwajowej do Wilanowa, remonty torowiska od pl. Zawiszy do ronda Starzyńskiego, budowa nowej zajezdni na Annopolu i dopięcie ringu na Bemowie. Takie plany na najbliższe lata przedstawił Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich.

Prezes TW podczas środowej konferencji prasowej zapowiedział, że trwają przygotowania do budowy trasy na Wilanów. Swój początek miałaby na Dworcu Zachodnim i dalej prowadziła: ul. Banacha, Pole Mokotowskie, Rakowiecka, Goworka, Belwederska, Sobieskiego do miasteczka Wilanów.

Karos przyznał, że przetarg na budowę linii mógłby zostać ogłoszony dopiero w 2017 roku.

Inwestycja ma być podzielona na trzy etapy. Pierwszy etap: Dworzec Zachodni – pętla Banacha, drugi od Banacha do skrzyżowania Rakowieckiej z św. Boboli i trzeci odcinek od al. Niepodległości do Wilanowa.

W ramach tej inwestycji Tramwaje Warszawskie planują także zakup kolejnych 50 składów dwukierunkowych.

– Chodzi o to, żeby można było trasę oddawać etapami, bez pętli. Jak zbudujemy 3 km trasy, to będzie można uruchomić, podobnie jak to jest przy moście Skłodowskiej-Curie – wyjaśnia w "Rynku Kolejowym" prezes Tramwajów Warszawskich.

Odbudują torowisko na Kasprzaka

Miejska spółka przymierza się również do odbudowy i remontów torowisk.

Trwa przetarg na koncepcje połączenia torowiska w ulicy Wolskiej z torami, które zostaną odbudowane na Kasprzaka.

Karos dopuszcza trzy warianty:wejście tramwajem w tunel przy ul. Redutowej i dalej Kasprzaka; przejście przez ulicę Ordona oraz połączenie przez Prymasa Tysiąclecia.

Torowisko w ulicy Kasprzaka częściowo rozebrano w 1990 roku ze względu na budowę estakad w al. Prymasa Tysiąclecia.

Z kolei remont torów szykuje się na odcinku od placu Zawiszy do ronda Starzyńskiego. Chodzi tutaj o tory położone na Towarowej, Okopowej, Słomińskiego i moście Gdańskim.

Podpisana jest też umowa na przygotowanie projektu torowiska w rejonie ronda Daszyńskiego. W ramach tej inwestycji powstałyby tory odstawcze na Prostej. Będą one potrzebne tramwajom dwukierunkowym dowożącym pasażerów do II linii metra.

Powstanie również nowa zajezdnia tramwajowa na Annopolu.

Gocław wypadł z planów, Tarchomin czeka na decyzje

Niestety w planach na najbliższe lata nie ma budowy trasy tramwajowej na Gocław.

- Na razie tramwaj na Gocław nie jest zaplanowany przez miasto – wyjaśnia Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich. Jak dodaje może to się zmienić, gdy uda się znaleźć fundusze na ten cel.

Ratusz już od kilku lat przymierza się do inwestycji. W 2011 roku ogłosił nawet przetarg na wykonanie studium przedprojektowe trasy. CZYTAJ WIĘCEJ

Wciąż bardzo wolno posuwa się kompletowanie dokumentacji i przetarg na budowę tramwaju na Tarchomin.

- Przesunęliśmy termin otwarcia ofert z 15 na 23 stycznia – mówi Powałka.

Jak uzasadnia wpłynęło kolejne 40 pytań od konsorcjów i firm, które chcą budować tę trasę. – Wcześniej było ich prawie 400 – dodaje.

W tym przypadku zaskarżone zostało też pozwolenie na budowę. Postępowanie odwoławcze jest w toku. Jak wyjaśnia Ivetta Biały, rzecznik prasowy wojewody mazowieckiego, zostanie rozpatrzone do 31 stycznia. – Pozwolenia ma rygor natychmiastowej wykonalności – mówi Biały. Oznacza to, że prace mogą ruszyć od razu po wydaniu orzeczenia.

Dopną ring

Tramwajarze planują w tym roku ruszyć z łataniem dziury w ciągu torów na Powstańców Śląskich. – Rozpoczniemy budowę torowiska pomiędzy ulicami Radiową a Górczewską – zapowiada Powałka.

Jak dodaje, inwestycja początkowo planowana była na odleglejszy termin, jednak miastu udało się wygospodarować pieniądze i budowa zostanie przyspieszona.

O inwestycjach tramwajowych kilka dni temu opowiedział również dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

O planach mówi Wiesław Witek, dyrektor ZTM
Dawid Krysztofiński/tvnwarszawa.pl

bf/wp//mz