NIK: Drogi, stadiony, dworce - wszystko opóźnione

Warszawa

| Eurosportfot. TVN Warszawa

Skala opóźnień oraz źle wykonanych inwestycji jest na tyle duża, że może to zagrażać prawidłowemu przebiegowi Euro 2012 - wynika z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli.

- Najczęściej są to błędy w nadzorze, zbyt późne decyzje, brak zapewnionego finansowania – komentował w TVN24 rzecznik NIK, Paweł Biedziak. – Rok temu, gdy publikowaliśmy podobny raport zarzucano nam, że uprawiamy czarnowidztwo. Smutno to powiedzieć, ale mieliśmy rację – podsumował.

Za mało dróg...

Kontrola Izby wykazała, że stadiony na których mają być rozgrywane mistrzostwa będą co prawda gotowe do przeprowadzenia EURO 2012, ale na niektórych wystąpiły problemy: chodzi m.in. o przestrzeganie prawa budowlanego (Poznań), w Warszawie i Gdańsku zagrożone są natomiast terminy oddania do użytku.

Największe zaniedbania według kontrolerów występują przy budowie dróg, zarówno w zakresie przedstawionym przez polskie władze UEFA w 2006 r. oraz 2007, jak też zakładane w kolejnych latach przygotowań. "Z uwagi na brak możliwości ukończenia przed EURO budowy dróg ekspresowych S-8 i S-5, kluczowych dla połączeń między Warszawą i Wrocławiem oraz Gdańskiem i Poznaniem, konieczne może być wdrożenie przygotowanego przez PKP PLK S.A. programu rewitalizacji połączeń kolejowych między miastami-gospodarzami" – czytamy w raporcie.

...i dworców

NIK zwraca także uwagę na opóźnienia przy inwestycjach kolejowych. - Problemy są z modernizacją stacji np. Warszawa Wschodnia, która jest najbliżej Stadionu Narodowego. Na to brakuje pieniędzy- mówi Biedziak.

Opóźnienia są również na budowie stacji kolejowych Warszawa Zachodnia (obecnie nie są tam prowadzone żadne prace, a kolejarze zrezygnowali z planów przebudowy dworca przed Euro 2012) oraz przebudowie dworców: Wschodnia i Stadion - podkreśla NIK. Na stacji Warszawa Zachodnia do końca 2010 r. nie rozpoczęto prac rozbiórkowych i remontowych. Tymczasem jej lokalizacja jest ważna dla obsługi pasażerów w węźle warszawskim - to początkowa i końcowa stacja dla pociągów na kierunku wschodnim i północnym, a także miejsce przesiadek z transportu autobusowego, zarówno międzynarodowego, jak i krajowego - piszą kontrolerzy.

Już wkrótce NIK rozpocznie kolejną kontrolę przygotowań do EURO 2012 sprawdzone będą m.in. przetarg i przebieg budowy odcinków na autostradzie A2 realizowanych przez chińską firmę Covec.

Czytaj też na tvn24.pl

ec/mz