Nie żyje Jerzy Kamas, odtwórca roli Wokulskiego

TVN Warszawa


W wieku 77 lat zmarł Jerzy Kamas, wybitny aktor teatralny i filmowy, niezapomniany odtwórca roli Stanisława Wokulskiego w serialu "Lalka". W zeszłym roku media informowały, że aktor zmaga się z chorobą nowotworową. O śmierci artysty poinformował zespół Teatru Ateneum.

Jerzy Kamas przez całą zawodową karierę związany był z teatrem, w tym przez ponad czterdzieści lat z warszawskim Teatrem Ateneum.

"Z głębokim żalem i smutkiem żegnamy Jerzego Kamasa, wybitnego aktora, naszego przyjaciela i mistrza. Od 1971 r. stworzył na scenie Teatru Ateneum kilkadziesiąt wybitnych ról. Pozostanie w naszej pamięci na zawsze" - poinformowano na stronie internetowej teatru.

Zespół i dyrekcja Teatru Ateneum pożegnali aktora słowami: "Drogi Panie Jerzy, Kochany Jurku! Trudno nam myśleć o Ateneum bez Twojej w nim obecności. Ostatnio zbyt często myślimy, że 'TAM również musi być jakieś ATENEUM'. Dziś bardzo mocno chcemy w to wierzyć. Odpoczywaj w pokoju".

Oprócz wybitnych ról teatralnych Kamas stworzył też wiele niezapomnianych kreacji w filmach. Wystąpił m.i. w "Dolinie Issy" w reżyserii Tadeusza Konwickiego, "Cudzoziemce" w reż. Ryszarda Bera czy "Nocach i dniach", dwuczęściowym dziele Jerzego Antczaka. W ciągu swojej kariery współpracował także m.in. z Adamem Hanuszkiewiczem, Kazimierzem Kutzem i Maciejem Prusem.

Wokulski w "Lalce"

Dla wielu pozostanie w pamięci jako odtwórca roli Stanisława Wokulskiego w serialu "Lalka" w reżyserii Ryszarda Bera. Pojawił się także m.in. w "Królowej Bonie", "Życiu Kamila Kuranta" czy "Klanie".

Na początku 2014 roku media informowały, że Kamas jest poważnie chory i zmaga się z nowotworem.

Miłość do teatru

Urodził się 8 lipca 1938 r. w Łodzi. Studiował na Wydziale Aktorskim łódzkiej "filmówki". Po raz pierwszy wystąpił w teatrze w 1957 roku - na scenie Teatru Ziemi Łódzkiej zagrał w sztuce "Kowal, pieniądze i gwiazdy" Jerzego Szaniawskiego, którą wyreżyserowała Stefania Domańska. Trzy lata później w innym łódzkim teatrze - Powszechnym - wystąpił w dwóch sztukach Williama Szekspira: "Wieczorze Trzech Króli" (reż. Jerzy Walden) i "Śnie nocy letniej" (reż. Emil Chaberski). W łódzkim Teatrze Powszechnym grał do 1964 r. - wystąpił tam m.in. w "Klubie Pickwicka" Karola Dickensa i "Fizykach" Friedricha Duerrenmatta. W latach 1964-67 był aktorem Teatru im. Słowackiego w Krakowie. Na jego scenie zagrał m.in. Poetę w "Wyzwoleniu" Stanisława Wyspiańskiego (reż. Bronisław Dąbrowski), Filcha w "Operze za trzy grosze" Bertolta Brechta (reż. Lidia Zamkow) i Makdufa w "Makbecie" Szekspira (reż. Lidia Zamkow). Od 1968 r. Kamasa można było oglądać na scenie Teatru Narodowego w Warszawie. Wystąpił tam w wielu spektaklach wyreżyserowanych przez Adama Hanuszkiewicza - m.in. jako Bianchetti w "Nie- boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego (1969), Inkwizytor w "Świętej Joannie" George'a Bernarda Shawa (1969), Car w "Kordianie" Juliusza Słowackiego (1970) i Klaudiusz w "Hamlecie" Szekspira (1970). W Teatrze Narodowym zagrał też w "Ryszardzie III" Szekspira, jako Ryszard książę Gloucester (1969, reż. Jan Maciejowski) i "Operze za trzy grosze" Bertolta Brechta, jako Mackie Majcher (1970, reż. Jan Maciejowski).

Wierny Ateneum

W 1971 r. Kamas zaczął występować na scenie warszawskiego Teatru Ateneum. Grał tam w spektaklach reżyserowanych m.in. przez Janusza Warmińskiego, Kazimierza Kutza i Macieja Prusa. U Warmińskiego zagrał m.in. we "Wspólniku" Friedricha Durrenmatta (1973, jako Cop), "Wierzycielach" Augusta Strindberga (1982, jako Adolf) i "Wiśniowym sadzie" Antoniego Czechowa (1986, jako Leonid Andrejewicz Gajew). U Kutza - w "Śmierci Dantona" Georga Buchnera (1982, jako Robespierre) i "Zwierzeniach służki Zerliny" Hermanna Brocha (1992, jako Pan A.). U Prusa - w "Szewcach" Witkacego (1971, jako Młody chłop), "Don Carlosie" Fryderyka Schillera (1972, jako Ojciec Domingo), "Fantazym" Juliusza Słowackiego (1973, jako Hrabia Fantazy Dafnicki) i "Gyubalu Wahazarze" Witkacego (1973, jako Wahazar). O kreacji Kamasa w "Gyubalu Wahazarze" pisano na łamach "Kultury": "Jest dosłowny, gra tę rolę bez modnego w interpretacji sztuk Witkiewicza dystansu, nawet bez ironii, wydaje się jednak, iż to właśnie było zamierzeniem inscenizatora. Jego Wahazar jest groźny i okrutny, i naprawdę samotny". Za rolę w wystawionej na deskach Ateneum "Pornografii" Witolda Gombrowicza (reż. Andrzej Pawłowski) - gdzie wcielił się w rolę Fryderyka - Kamas otrzymał w 1985 r. nagrodę prezydenta Warszawy.

kg/rzw