"Najaktywniejszy mieszkaniec zgłosił 427 spraw". Miejska infolinia działa już 2 lata

Warszawa

UM WarszawaCentrum działa przez całą dobę

Aż 427 spraw zgłosił do Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 najaktywniejszy mieszkaniec. Przez prawie dwa lata warszawiacy zgłosili do centrum ponad pół miliona problemów. Prawie 70 proc. spraw to prośby o informacje.

Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115 rozpoczęło działalność 4 listopada 2013 r. - Od tego czasu zgłoszonych zostało prawie 563 tys. spraw, czyli statystycznie co trzeci warszawiak w kontaktował się z urzędem przez centrum - informuje stołeczny ratuszy.

Najwięcej, bo aż 395 tys. (70 proc. ), było próśb o informację, pozostałe sprawy to interwencje, wolne wnioski czy sprawdzenie statusu sprawy.

- Uruchomiliśmy centrum po to, aby ułatwić codzienne życie w Warszawie oraz aby kontakt z urzędem był bardziej przyjazny. Natomiast dla nas jest to cenne źródło wiedzy o potrzebach mieszkańców, dzięki któremu możemy reagować na zgłaszane problemy i podejmować odpowiednie decyzje – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.

54 tys. godzin rozmów

W trakcie 2 lat funkcjonowania Warszawa 19115 do kontaktu z urzędem warszawiacy najczęściej wybierali telefon – 475 tys. (84 proc. ) wszystkich zgłoszeń. A wszystkie rozmowy konsultantów z mieszkańcami trwały 54 tys. godzin, co daje ponad 6 lat i 2 miesiące. - W ostatnim roku na popularności zyskuje aplikacja mobilna – wykorzystywanie tej drogi komunikacji wzrosło o 50 proc. w stosunku do pierwszego roku działalności 19115 - czytamy w komunikacie ratusza.

Sprawy, z jakimi mieszkańcy najczęściej zgłaszają się do Warszawa 19115 to zapytania o przejazdy komunikacji miejskiej oraz związane z odpadami. Najwięcej interwencji zgłaszają mieszkańcy Mokotowa, najmniej Wesołej.

Jeden numer, tysiąc spraw

Usługi "Warszawa 19115" są dostępne 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Każdego dnia do dyspozycji mieszkańców czeka zespół ok. 50 konsultantów, którego zadaniem jest przyjmowanie i dystrybuowanie zgłaszanych spraw do odpowiednich komórek merytorycznych samorządu warszawskiego.

Dziennie konsultanci przyjmują około 1066 próśb o informację lub interwencję. Oprócz udzielania informacji w zakresie m.in. kursowania komunikacji miejskiej, czy wyrabiania dokumentów, centrum umożliwia mieszkańcom zgłaszanie problemów, które wymagają interwencji służb miejskich, jak np. Straży Miejskiej. Wszystkie zgłoszenia są rejestrowane w systemie, a ich realizacja podlega stałemu monitoringowi do czasu wyjaśnienia sprawy. Usługa nie obejmuje natomiast zgłoszeń dotyczących zagrożenia zdrowia i życia.

Hanna Gronkiewicz-Waltz o Centrum Kontaktu z Mieszkańcami
Dawid Krysztofiński/tvnwarszawa.pl

jb/