Nadchodzi rewolucja przy Dworcu Południowym. "To pierwszy krok"

Warszawa

Zwycięska koncepcja | ZTM
Tak mógłby wyglądać Dworzec Południowy | ZTM
Pełna koncepcja | ZTM
Zwycięska koncepcja | ZTM
Zwycięska koncepcja | ZTM
Tak mógłby wyglądać Dworzec Południowy | ZTM
Pełna koncepcja | ZTM
Zwycięska koncepcja | ZTM
Zwycięska koncepcja | ZTM
Tak mógłby wyglądać Dworzec Południowy | ZTM

Podziemna pętla autobusowa, przystanek tramwajowy obsługujący cztery różne kierunki tras i dużo zieleni – takie zmiany zaproponowali studenci dla rejonu dawnego Dworca Południowego u zbiegu Wilanowskiej, Puławskiej i Al. Niepodległości.

Zarząd Transportu Miejskiego od dłuższego czasu przymierza się do sporych zmian w rejonie dawnego Dworca Południowego – to dawna nazwa, utrwalona w pamięci mieszkańców, w przeszłości ruszała stąd kolejka wąskotorowa do Piaseczna. Obecny stan tego miejsca ma niewiele wspólnego z węzłem przesiadkowym z prawdziwego zdarzenia. Pętla autobusowa, z której korzystają też przewoźnicy dalekobieżni, znajduje się w sporej odległości od przystanków tramwajowych i stacji metra. Co więcej, spacer tą trasą odbywa się wśród kramów handlowych i budek z brzydko pachnącym jedzeniem. Wszędzie walają się śmieci.

Aby ucywilizować to miejsce ZTM ogłosił specjalny konkurs na zaprojektowanie tego miejsca. Plany mieli przygotować studenci architektury z Politechniki Warszawskiej. Do konkursu przystąpiło 12 zespołów (25 studentów). - Zwycięskie prace zostały wybrane przez sąd konkursowy, w skład którego wchodzili pracownicy Wydziału Architektury, ZTM oraz Biura Drogownictwa i Komunikacji. Prace były oceniane zarówno pod kątem architektoniczno-urbanistycznym, jak i komunikacyjnym – informuje Igor Krajnow, rzecznik ZTM.

Przy tworzeniu koncepcji studenci musieli uwzględnić istniejącą już sieć przystanków. Czyli stację metra, pętlę autobusową powiększoną o co najmniej 30 proc., zintegrowane przystanki tramwajowe dla istniejącej linii wzdłuż ul. Puławskiej i projektowanej linii biegnącej w osi wschód-zachód, parking rowerowy na 800 miejsc, halę odpraw dla pasażerów, parking P+R i budynek Centrum Zarządzania Ruchem (z siedzibą ZTM). Oprócz tego zespoły musiały zaprojektować nowy układ drogowy – wyjaśnia Krajnow.

Rewolucja na dworcu

Zwycięską pracę zaprojektowali Anna Kowalczyk, Kamila Monat i Marcin Jaworski. Ich koncepcja zakłada w obrębie Dworca Południowego jednokierunkowy ruch na Puławskiej (do centrum) i alei Niepodległości (w stronę Ursynowa). Powiększony dworzec autobusowy znalazłby się pod ziemią, mniej więcej w miejscu pętli tramwajowej.

- Tramwaje zostałyby na górze – nad dworcem autobusowym przewidziano pętlę ze wspólnymi przystankami przy Puławskiej – z czterema krawędziami, zapewniającymi przesiadki drzwi-w-drzwi. Nowa linia tramwajowa do Wilanowa byłaby poprowadzona nad stacją metra, z dodatkowym przystankiem w rejonie południowej głowicy stacji, a dalej w osi tunelu metra, gdzie możliwości zabudowy są i tak ograniczone – informuje portal transport-publiczny.pl.

Projekt zakłada też nowe biurowce, w tym siedzibę ZTM-u. Młodzi architekci nie zapomnieli też o szpalerach drzew i zieleni.

"Wiele wody w Wiśle"

Czy pomysły studentów mają szansę na realizację? – To był konkurs wizjonerski, który miał nam pokazać jak ten teren mógłby wyglądać. Niekoniecznie dokładnie tak, jak zaprojektowali to studenci – przyznaje Krajnow.

Także mieszkańcy muszą poczekać na wygodny węzeł komunikacyjny przy dawnym Dworcu Południowym. – Konkurs to był pierwszy krok, jaki musieliśmy wykonać w tym kierunku. Zakładamy finalizację tego projektu po roku 2020 – ocenia rzecznik.

Śmieci przy stacji metra Wilanowska
Lech Marcinczak/tvnwarszawa.pl

jb/sk