Na ulice wyjedzie 100 nowych autobusów. O kontrakt walczą trzy firmy

Warszawa

Ztm.waw.pl1 stycznia na stołeczne ulice ma wyjechać 100 nowych autobusów

Wykorzystanie alternatywnych źródeł energii i znajomość przez kierowców topografii Warszawy oraz języka... polskiego – to kryteria brane pod uwagę w przetargu na obsługę komunikacyjną 100 autobusami, który ogłosił ZTM. Swoje oferty złożyły trzy firmy.

Europa Express City, Michalczewski i Mobilis – te firmy będą walczyć o wygraną w przetargu ogłoszonym przez Zarząd Transportu Miejskiego. Chodzi o obsługę komunikacyjną stołecznych tras 50 krótkimi autobusami oraz 50 przegubowymi. Wszystkie pojazdy mają wyjechać na stołeczne ulice prosto z fabryk. Ponadto będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, ekrany LCD z informacją pasażerską oraz najnowocześniejsze systemy lokalizacyjne. Umowa z przewoźnikiem zostanie podpisana na 8 lat.

Jak podaje ZTM, najtańszą ofertę złożył Mobilis, oferujący przewozy autobusami Solaris Urbino 8,9le lub Autosan Sancity 9le oraz Solaris Urbino 18 lub Mercedes-Benz Conecto. Firma wyceniła przewozy autobusami krótkimi na 6,77 zł brutto za wozokilometr, a przegubowymi –  8,29 zł brutto za wozokilometr.

Bilet ZTM i Kolei Mazowieckich na jednej karcie

Drugą ofertę, w której znalazł się jeden autobus elektryczny i jeden zasilany gazem, złożyła spółka Michalczewski. Firma proponuje przewozy autobusami Solaris Urbino 8,9le i Solaris Urbino 8,9le Electric za 7,77 zł brutto za wozokilometr oraz Solaris Urbino 18 i Solaris Urbino 18 CNG za 10,58 zł brutto za wozokilometr.

Kolejną ofertę złożyła firma Europa Express City. Jeżeli wygra, warszawiaków wozić będą Autosany Sancity 9le lub Solarisy Urbino 8,9le oraz przegubowe autobusy marki Mercedes-Benz. Swoje usługi wyceniła odpowiednio na 6,97 zł brutto i 8,97 zł brutto za wozokilometr.

Kierowcy pod lupą

ZTM podkreślił jednak, że o wyłonieniu zwycięzcy zdecyduje nie tylko cena, ale i dodatkowe kryteria. Przewoźnicy ocenieni zostaną m.in. za wykorzystanie alternatywnych źródeł energii. To jednak nie koniec wymogów. Zarząd zaznaczył, że przewoźnicy muszą mieć odpowiednie zajezdnie, w których będą myte autobusy. Specjalne kryteria będą dotyczyć także kierowców. Jak zapowiada ZTM muszą oni znać język polski oraz topografię Warszawy, a przewoźnik będzie musiał zapewnić im umowę o pracę.

jk