Na stacji Stadion osunęła się ziemia. Przez budowę metra

Warszawa

Prace przy budowie stacji Stadion - fot
Stalowe konstrukcje przy nasypie - ich wibijanie powoduje wibracje - fot
Tu praca wre - fot
Prace przy budowie stacji Stadion - fot
Stalowe konstrukcje przy nasypie - ich wibijanie powoduje wibracje - fot
Tu praca wre - fot
Prace przy budowie stacji Stadion - fot
Stalowe konstrukcje przy nasypie - ich wibijanie powoduje wibracje - fot
Tu praca wre - fot

Blisko 3 godziny trwały utrudnienia w kursowaniu pociągów na stacji Stadion. W czasie zabezpieczania wykopu na pobliskiej budowie metra osuneła się ziemia, co spowodowało obniżenie torów linii średnicowej.

– W czasie tych prac tor numer 2 obniżył się o 7 centymetrów. Musieliśmy zamknąć go, a pociągi puścić innymi torami – powiedział w rozmowie z tvnwarszawa.pl Jan Telecki, dyrektor warszawskiego oddziału Polskich Linii Kolejowych. Pociągi były opóźnione o kilknaście minut.

Jeżdżą, ale wolniej

Pracownicy PKP PLK podwyższyli tor. Przed godziną 14:00 wznowiono po nim ruch, ale na odcinku 40 metrów, na którym doszło do osunięcia, pociągi mogą jeździć tylko 20 km/h. Do poniedziałku - wtedy na nasypie kolejowym będzie uzupełniony tłuczeń i wszystko powinno wrócić do normy - zapowiada PKP PLK.

3 mm czy 7 cm?

Po południu wykonawca metra opublikował na swojej stronie internetowej sprostowanie, z którego wynika, że tory obniżyły się nie o 7 cm, a o 3 mm.

Sprostowanie na stronie wykonawcy:

Chcielibyśmy zdementować nieprawdziwe informacje pojawiające się w związku ze wstrzymaniem ruchu pociągów w rejonie stacji kolejowej „Stadion".

Przy budowie stacji centralnego odcinka II linii metra o tej samej nazwie - C14 Stadion - prowadzone są prace związane ze wzmocnieniem nasypu kolejowego na czas budowy stacji metra. W związku z tym w nasyp wbijane są stalowe profile, których zadaniem jest zabezpieczenie nasypu. Technologia wbijania profili stalowych powoduje wibracje, które przyczyniają się do rozluźnienia tłucznia, którym podsypane są tory kolejowe. Prace te są cały czas monitorowane przez zespół geodezyjny AGP Metro Polska, a dane niezwłocznie przekazywane do PKP PLK.

Informujemy także, że całkowita wartość obniżenia się toru nr 2 w ciągu ostatnich 24 godzin wyniosła 3 mm, zaś wartość osiadania w stosunku do pomiaru wykonanego 22 grudnia 2011 oscyluje w granicach 20 mm.

Pragniemy także oświadczyć, że w wyniku prac prowadzonych w tym rejonie nie zostały uszkodzone tory, a sytuacja nie stanowi żadnego niebezpieczeństwa dla pasażerów. Po zakończeniu prac związanych ze wzmacnianiem nasypu, prace budowlane na terenie stacji metra C14 Stadion nie będą miały żadnego wpływu na torowisko, nasyp, a co za tym idzie ruch pociągów.

Z kolei zdaniem Teleckiego 3 mm to wartość obniżenia samej skarpy, a 7 cm to wartość obniżenia torów właśnie pod wpływem obniżenia skarpy.

bf/mz