Motocykliści na buspasach. Urzędnicy mówią: sprawdzamy

Warszawa

TVN24Motocykliści na buspasach

Na udostępnionych motocyklistom buspasach doszło do pięciu wypadków, ale nie z winy kierowców jednośladów – poinformował ratusz. Przedstawiciele miasta podsumowali pierwsze półrocze pilotażowego projektu.

Przypomnijmy, od 1 maja motocykliści mogą jeździć po dwóch najdłuższych stołecznych buspasach: na Trasie Łazienkowskiej i na Radzymińskiej. Na razie pilotażowo.

Pięć wypadków na buspasach

W przygotowanej przez Wydział Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Transportu prezentacji czytamy, że w tym roku na warszawskich ulicach zginęło dziewięciu motocyklistów, ale żaden na buspasie.

Na buspasach z kolei doszło do pięciu wypadków, ale – jak zastrzega ratusz – nie z winy motocyklistów. - To, że dziewięć osób z naszego środowiska nas opuściło, pokazuje jak wiele jeszcze musimy zrobić. Musimy pamiętać, że z roku na rok wzrasta liczba motocykli poruszających się po stołecznych drogach – zwraca uwagę po spotkaniu Krzysztof Rzepecki prezes Fundacji Jednym Śladem, członek Inicjatywy "Tak dla motocykli na buspasach".

Co teraz?

Miasto planuje w następnym sezonie obserwować motocyklistów na buspasach. Biuro Polityki Mobilności i Transportu zleciło też wykonanie badania na temat wykorzystanie pasów autobusowych.

"Ostateczne wyniki będą dostępne w 2019 roku" – podaje ratusz. Wtedy też zostanie podjęta decyzja czy motocykle zostają na buspasach i czy udostępnić im kolejne odcinki.

– Jestem bardzo zadowolony z tego, co usłyszeliśmy zarówno od strony policji, która nie odnotowała jakichś niepokojących zdarzeń na buspasach udostępnionym motocyklistom, jak również kierowcy autobusów nie wnoszą większych zastrzeżeń, współdzieląc z motocyklistami testowe buspasy – komentuje z kolei radny Paweł Lenarczyk, który przez kilka lat walczył o udostępnienie buspasów motocyklistom.

Początkowo policja sceptyczna

Przypomnijmy że, zanim takie rozwiązanie weszło w życie, Komenda Stołeczna Policji wydała negatywną opinię w tej sprawie. Mundurowi podkreślali wtedy, że buspasy zostały utworzone i zaprojektowane w celu przejazdu zbiorowej komunikacji miejskiej, są przy nich przystanki autobusowe bez zatoczek - aby wyprzedzać autobusy motocykliści musieliby przekraczać linię ciągłą, a więc łamać przepisy.

Pikieta motocyklistówTVN24
wideo 2/3

kz