Przygotuj się na:

WOLA: ZMIANY TRAS AUTOBUSÓW

Wraz z planowanym na kwiecień 2020 roku otwarciem nowych stacji metra na Woli zmienić się muszą trasy wielu linii autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego pokazał plany, które będą podstawą konsultacji społecznych. Początek 10 grudnia.

Motocykle na buspasach? Warszawa się boi, inni sobie chwalą

Warszawa

Buspasy dla motocyklistów / FacebookChcą wpuścić motocykle na buspasy

Trwa dyskusja na temat udostępnienia buspasów dla kierowców motocykli. W zeszłym tygodniu w Zarządzie Transportu odbyło się kolejne spotkanie w tej sprawie, ale decyzji nadal brak.

Pomysł buspasów otwartych dla motocyklistów nie jest nowy. W lutym 2014 roku wprowadzenie takiego rozwiązania deklarował nawet ówczesny wiceprezydent Warszawy Jarosław Dąbrowski. Do tej pory pomysłu nie udało się zrealizować.

"Będzie mniej wypadków"

W ubiegłym tygodniu przedstawiciele środowiska motocyklowego i radny Ursynowa Paweł Lenarczyk spotkali się z dyrektorem Zarządu Transportu Miejskiego Wiesławem Witkiem.

- Mówiliśmy o naszej dwuletniej batalii w tej sprawie - opowiada Paweł Lenarczyk. - Wskazywaliśmy europejskie stolice ale również polskie miasta czyli Bydgoszcz, Łódź, Trójmiasto, Szczecin, Rzeszów, w których motocykliści mogą legalnie korzystać z buspasów - wylicza.

Zwolennicy wprowadzenia takiego rozwiązania w stolicy zaproponowali wyznaczenie próbnego odcinka, gdzie motocykliści pojechaliby po pasie dla autobusów.

- Zaproponowaliśmy wyznaczenie buspasa, na którym można by obserwować zachowania kierowców autobusów i motocyklistów. Zarząd Transportu Miejskiego zobowiązał się do przygotowania analizy ruchu - informuje radny.

Jego zdaniem, udostępnienie motocyklistom buspasów powinno zmniejszyć liczbę wypadków z ich udziałem. - Sytuacje, w których motocykliści przeciskają się między samochodami w korku, są zdecydowanie bardziej niebezpiecznie, niż gdyby mogli swobodnie jechać pasem wydzielonym dla autobusów - tłumaczy.

"Motocyklem jedzie jedna osoba"

Ale urzędnicy mają swoje argumenty. - Pas autobusowe są wytyczane w celu zapewnienia sprawnego przemieszczania się pojazdów komunikacji miejskiej. Udostępnienie motocyklistom będzie skutkowało wydłużeniem czasu podróży, a tym samym spadkiem liczby osób chcących korzystać z transportu publicznego - tłumaczy Magdalena Potocka z Zarządu Transportu Miejskiego. - Maksymalna liczba pasażerów w autobusie waha się od 80 do 170 osób. Dla porównania, samochodem osobowym porusza się średnio ok. 1,4 osoby, natomiast motocyklem - 1 - przekonuje.

Na temat bezpieczeństwa na buspasach w październiku wypowiadał się również dyrektor ZTM Wisław Witek. - Wprowadzenie jakichkolwiek odstępstw byłoby niezgodne z polityką miejską i mogłoby stanowić niebezpieczny precedens dla pozostałych grup pojazdów – mówił wówczas.

W innych miastach się udało

Innego zdania są przedstawiciele miast w których motocykliści od kilku korzystają z pasów dla autobusów.

- W Gdańsku z buspasów korzystać mogą wszyscy motocykliści. Taką zasadę testowaliśmy od 7 lipca 2015 roku i po trzech miesiącach próby zostawiliśmy ją na stałe. Jak na razie sprawdza się bardzo dobrze, nie było żadnych problemów, kolizji czy konfliktów – twierdzi Katarzyna Kaczmarek z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Podobnego zdania jest Tomasz Kacprzak, przewodniczący rady miejskiej w Łodzi i pomysłodawca otwarcia buspasów dla motocyklistów.

- Nie wiem dlaczego samorząd warszawski jest niechętny. Na drogach jest bezpieczniej, motocykliści nie muszą już wykonywać slalomów między samochodami, nie powodują utrudnień dla komunikacji miejskiej. To, że korzystają z buspasów, to ich przywilej, nie obowiązek - kwituje.

Decyzję chwali również Tomasz Seweryn, zastępca naczelnika krakowskiej drogówki. - Motocykliści czują się swobodniej. Jako policja jesteśmy bardzo zadowoleni. Zdarzenia na wyznaczonych dla motocyklistów odcinkach to rzadkość. Nie narzekają również kierowcy komunikacji miejskiej, właśnie do tego dążyliśmy - przekonuje.

Warszawscy motocykliści mają ponownie spotkać się z urzędnikami w połowie czerwca. - Jesteśmy dobrej myśli, nie wyobrażamy sobie, żeby władze Warszawy mogły nie wsłuchać się w postulaty ponad 100-tysięcznej rzeszy mieszkańców miasta - podsumowuje Paweł Lenarczyk.

NA TEMAT BUSPASÓW W PAŹDZIERNIKU WYPOWIADAŁ SIĘ WIESŁAW WITEK

ZTM nie chce motocykli na buspasach
Mateusz Szmelter / tvnwarszawa

Klaudia Ziółkowska