Przygotuj się na:

ZMIANY W KODEKSIE DROGOWYM

Szóstego grudnia weszły w życie nowe przepisy o tworzeniu drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak.

Most Syreny nad Bzurą. Nad Wisłę nie wróci

Warszawa

TVN24Most Syreny na ratunek

Most Syreny, który awaryjnie miał wspomóc warszawiaków w czasie remontu mostu Grota, trafił do Kozłowa Szlacheckiego. W Warszawie stanie inna, choć bardzo podobna konstrukcja.

Elementy historycznego mostu Syreny, który odsłużył też swoje jako tymczasowa estakada modernizowanej trasy S8, stoją teraz w Kozłowie Szlacheckim (na obrzeżach Mazowsza) i łączą brzegi Bzury.

- U nas by tylko leżały i rdzewiały. Na prośbę starosty sochaczewskiego elementy mostu Syreny (płyty szkieletowe, dźwigary, poprzecznice, podłużnice) zostały bezpłatnie i na zawsze użyczone nad Bzurę – mówi Adam Sobieraj, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.

Zapewnia jednak, że część mostu wciąż jest w magazynach i gdyby Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad potrzebowała pożyczyć jakiś element na czas remontu mostu Grota, to nie będzie problemu.

"Elementy z rezerw strategicznych"

Jednak, wbrew wcześniejszym informacjom, zasłużona dla miasta konstrukcja nie pojawi się ponownie.

- Chcemy użyć podobnej. Elementy, z których planujemy składać przeprawę, pochodzą z rezerw strategicznych zarządzanych przez ministra gospodarki, a sprawuje nad nimi nadzór agencja rezerw materialnych. Jednak nie jest to most Syreny - wyjaśnia Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wykonawca, który zbuduje tymczasową przeprawę przez Wisłę, ma być znany 18 lutego. Podpisanie umowy ma nastąpić w kwietniu 2013 r.

Koszt realizacji tymczasowej przeprawy zostanie określony po wyłonieniu wykonawcy robót. Inwestorem jest GDDKiA.

Inwestycja za miliard

Remont mostu Grota-Roweckiego ma się rozpocząć na przełomie drugiego i trzeciego kwartału tego roku. Przeprawa ma zostać poszerzona do pięciu pasów ruchu w każdym kierunku (po dwa dla drogi S8 i trzy dla ruchu lokalnego). Przetarg obejmuje także przebudowę Trasy AK od ul. Modlińskiej do Powązkowskiej. Ten odcinek ma mieć po trzy pasy w każdym kierunku. W tym rejonie mają powstać ekrany akustyczne, a także nowe chodniki oraz ścieżki rowerowe.

Na przebudowę urzędnicy chcą przeznaczyć blisko miliard złotych. 85 proc. tej kwoty ma zapewnić dofinansowanie z UE.

Wiesław Witek, dyrektor biura koordynacji remontów mówi o planach remontowych na ten rok:

Mówi Wiesław Witek, dyrektor biura koordynacji remontów
Marcin Gula / tvnwarszawa.pl

band//par/roody