Przygotuj się na:

ZMIANY W KODEKSIE RUCHU

Szóstego grudnia wchodzą w życie nowe przepisy o tworzeniu drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak.

Montują gigantyczną tarczę na Pradze

Warszawa

Marcin Gula/ tvnwarszawaMontaż tarczy TBM

Korpus tarczy TBM wydłuża się z każdym dniem. Robotnicy ogromną konstrukcję montują na Pradze. Maszyna zacznie drążyć tunel na początku przyszłego roku.

Pierwsze elementy trzeciego TBM-u dotarły na Pragę pod koniec października (dwie tarcze– Anna i Maria – drążą tunele z Woli przez Śródmieście w kierunku rzeki). Robotnicy zajęli się teraz spawaniem potężnych elementów korpusu trzeciej tarczy. Ponadto trwa również przygotowywanie zaplecza – m.in. doprowadzenie zasilenia.

Jak zapewnia rzecznik prasowy konsorcjum budującego II linię metra, tarcza ma ruszyć w lutym przyszłego roku. Miesiąc po niej wystartuje czwarta maszyna.

Pierwotnie miały ruszyć z Powiśla. Jednak w sierpniu, kiedy doszło do osunięcia ziemi na jej budowie, zapadła decyzja o zmianie harmonogramu prac. W tym celu elementy tarczy są kolejno transportowane ze Śródmieścia na Pragę.

Maszyny będą drążyły tunel w kierunku pechowej stacji Powiśle.

Montaż tarczy TBM | Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl
Montaż tarczy TBM | Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl
Montaż tarczy TBM | Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl
Montaż tarczy TBM | Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl
Montaż tarczy TBM | Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl
Montaż tarczy TBM | Tomasz Zieliński/ tvnwarszawa.pl

Budowa opóźniona?

Cały TBM to ponad stumetrowa maszyna - przemieszczająca się w tunelu podziemna fabryka, która drąży tunel i od razu ustawia jego obudowę z gotowych, betonowych prefabrykatów. Do jej uruchomienia potrzebny jest szyb startowy - tę rolę pełni korpus budowanej stacji.

Oficjalnie budowa II linii metra ma się zakończyć na przełomie 2013 i 2014 roku, ale wszystko wskazuje na to, że ma już co najmniej półrocznej opóźnienie.

bf//ec

Pierwszy przejazd tunelem II linii metra
Dawid Krysztofiński, tvnwarszawa.pl