Mocny smak azjatyckiego kina. Będą mistrzowie i nowości

Warszawa

Kadr z filmu "Longing for the rain" | mat. prasowe
Kadr z filmu "The Sparrow" | mat. prasowe
Kadr z filmu "The Sparrow" | mat. prasowe
Kadr z filmu "A hero never dies" | mat. prasowe
Kadr z filmu Confesions | mat. prasowe
Kadr z filmu "Confessions" | mat. prasowe
Kadr z filmu "Confessions" | mat. prasowe
Kadr z filmu "Dream Home" | mat. prasowe
Kadr z filmu "Dream Home" | mat. prasowe
Kadr z filmu "Fulltime killer" | mat. prasowe
Kadr z filmu "Fulltime killer" | mat. prasowe
Kadr z filmu "The Grandmaster" | mat. prasowe
Kadr z filmu "The Grandmaster" | mat. prasowe
Kadr z filmu "The Grandmaster" | mat. prasowe
Kadr z filmu "The Grandmaster" | mat. prasowe
Kadr z filmu "The Grandmaster" | mat. prasowe
Kadr z filmu "Homostratus" | mat. prasowe
Kadr z filmu "Homostratus" | mat. prasowe
Kadr z filmu "Jiseul" | mat. prasowe
Kadr z filmu "Longing for the rain" | mat. prasowe
Kadr z filmu "The Sparrow" | mat. prasowe
Kadr z filmu "The Sparrow" | mat. prasowe
Kadr z filmu "A hero never dies" | mat. prasowe
Kadr z filmu Confesions | mat. prasowe
Kadr z filmu "Confessions" | mat. prasowe

W niedzielę rusza sprzedaż karnetów na 7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków, który odbędzie się w listopadzie w dwóch warszawskich kinach. To jedyny w Polsce, coroczny przegląd filmów azjatyckich.

W ramach fegorocznej edycji festiwalu obejrzeć będzie można filmy z pięciu sekcji:

Sekcja Focus poświęcona będzie Hongkongowi. Znajdą się w niej filmy najważniejszych twórców tamtejszej kinematografii.

Nowe logo festiwalu (kliknij, aby powiększyć)
Przemysław Ostaszewski, Małgorzata Żółkiewska/ mat. organizatora

Jednym z nich jest Johnnie To, którego dzieła wielokrotnie prezentowano i nagradzano na najważniejszych międzynarodowych festiwalach filmowych, m.in. w Cannes, Wenecji, Locarno. Jego mało znane w Polsce filmy, np. Fulltime Killer (2001), Running on Karma (2003) czy Sparrow (2008), należą do klasyki kinematografii Hongkongu. W programie festiwalu znajdzie się także Drug War (2012), kolejna odsłona jednego z charakterystycznych tematów przewijających się przez twórczość reżysera – wojny narkotykowych mafii i policji. Film był prezentowany podczas festiwali filmowych w Rotterdamie oraz Rzymie. Był również nominowany do Azjatyckich Nagród Filmowych w trzech kategoriach: najlepszy montaż, film i scenariusz.

Poza klasycznymi tytułami uznanych twórców w programie znajdą się także najciekawsze filmy wyprodukowane w ostatnich latach oraz wybór tytułów krótkometrażowych. Zobaczymy m.in. Isabellę (2006) Pang Ho-Cheunga. Inny kontrowersyjny film tego reżysera pt. Vulgaria (2012) można było zobaczyć w sekcji Nowe Kino Azji podczas poprzedniej edycji festiwalu. Zrealizowana sześć lat wcześniej Isabella to opowieść o policjancie, którego kawalerskie życie zostaje wywrócone do góry nogami przez córkę, nagle wkraczającą do jego świata. Film był nominowany do Złotego Niedźwiedzia na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie.

Konkursowa sekcja Nowe Kino Azji to stały element festiwalu. Obejmie najnowsze filmy z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Widzowie będą mieli okazję zobaczyć najlepsze produkcje regionu. Jednym z tytułów biorących udział w konkursie będzie Poor folk (2013), najnowszy film Midi Z. Twórca jest znany uczestnikom zeszłorocznej edycji festiwalu – zrealizowany przez niego Powrót do Birmy był prezentowany w sekcji Wolność w Azji. Podobnie jak w tamtej produkcji, Poor folk skupia się na postaciach, którym daleko do optymizmu. Bohaterowie są birmańskimi nielegalnymi imigrantami w Tajlandii, a ich głównym zajęciem jest m.in. przemyt narkotyków i handel ludźmi. Midi Z ze swoją produkcją odwiedził festiwale w Pusan, Bombaju, Rotterdamie i Vancouver.

Kolejną częścią programu będzie retrospektywa filmów japońskiego twórcyTetsui Nakashimy. Urodzony w 1959 r. reżyser i scenarzysta to jeden z najbardziej oryginalnych współczesnych filmowców, wielokrotnie nagradzany przez Japońską Akademię Filmową oraz na międzynarodowych festiwalach (m.in. w Puchon, Singapurze, Hong Kongu, Yokohamie, Montrealu i Udine). Mimo niedużego dorobku uznawany jest za jednego z najważniejszych współczesnych japońskich reżyserów. Spod jego ręki wyszły takie tytuły jak Beautiful Sunday (1998), Kamikaze Girls (2004), czy Memories of Matsuko (2006). Wielokrotnie nagradzane Confessions (2010) to historia wyrafinowanej zemsty, rozgrywająca się miedzy młodą nauczycielką a jej uczniami. Film był japońskim kandydatem do Oscara.

W programie nie zabraknie Kina Grozy – także podczas tegorocznej edycji fani horroru po raz kolejny będą mieć okazję do udziału w nocnym maratonie filmowym tej azjatyckiej specjalności. Znajdzie się w nim inna produkcja Pang Ho-Cheunga, Dream Home (2010), o którym magazyn Filmmaker pisał: „Jeden z najmocniejszych horrorów ostatnich kilkunastu lat. Ta przesiąknięta krwią zabawa z gatunkiem rodem z Hongkongu zyskuje drugie dno jako satyryczne spojrzenie na kryzys w budownictwie i bankowości, który załamał rynki na całym świecie.”

Podczas 7. edycji kontynuację będzie miał entuzjastycznie przyjęty cykl filmów tajwańskiej Nowej Fali, prezentowanych na taśmach 16 mm w kawiarni Południk Zero.

Permiera filmu Wong Kar-waia

W programie Festiwalu Filmowego Pięć Smaków znalazł się najnowszy film Wong Kar-waia, Wielki mistrz (The Grandmaster). Pokazy specjalne w Warszawie oraz Wrocławiu będą premierowymi i aktualnie jedynymi planowanymi projekcjami filmu w Polsce.

Wong Kar-wai – najbardziej rozpoznawalny w Polsce hongkoński reżyser, znany z takich klasycznych już tytułów, jak Chungking Express, Happy Together, Spragnieni miłości, 2046 – ostatnią produkcję planował sześć lat, realizacja trwała trzy lata. Produkcję poprzedziły treningi głównych aktorów, studiowanie historii oraz wywiady z mistrzami sztuk walki.

Film opowiada historię zainspirowaną życiem legendarnego mistrza kung-fu – Ip Mana, odpowiedzialnego za styl walki Wing Chun i rozpoznawalnego na Zachodzie jako mistrz Bruce'a Lee. Nie mniej istotne są czasy, w których żył bohater. Akcja rozgrywa się w pierwszych latach republiki, tuż po upadku ostatniej chińskiej dynastii. Chaos, w jakim pogrążył się kraj, był jednocześnie złotym wiekiem sztuk walki.

Wielki mistrz jest powrotem reżysera do sztuk walki, które ostatni raz portretował w 1994 roku (w filmie Ashes of Time).

7. Festiwal Filmowy Pięć Smaków, kina Muranów i Luna, 4-11 listopada

Karnet kosztuje 160 zł i jest wystawiany na konkretną osobę. Od godz. 12.00 w niedzielę można go będzie kupić online na stronie internetowej imprezy.

Na uroczyste otwarcie festiwalu bilet będzie trzeba kupić oddzielnie (online od 23 września). Dla karnetowiczów ma kosztować 10 zł, zaś normalna cena to 25 zł.

Bilety na pojedyncze seanse będzie można kupić dopiero, gdy zakończy się sprzedaż karnetów, czyli 15 października lub po wyczerpaniu puli. Ceny:

- 17 zł - bilety na seanse w Kinie Muranów i Kinie Luna (poza wydarzeniami specjalnymi),

- 22 zł - bilety na pokazy "Wielkiego mistrza" (The Grandmaster, reż. Wong Kar-wai), dostępne w sprzedaży online od 23 września, karnetowicze - wstęp wolny po odebraniu biletu bezpłatnego,

- 25 zł - uroczyste otwarcie festiwalu, 4 listopada, bilety dostępne w sprzedaży online od 23 września, posiadacze karnetów i akredytacji - 10 zł.

Koncert w teatrze na deser

W ramach festiwalu obędzie się też koncert UhUhBoo Project. Zespół znany ze współpracy z Park Chan-wookiem i Piną Bausch, zagra 26 listopada w TR Warszawa, o godz. 20:00. Bilety w cenie:

- 40 zł (normalny),

- 30 zł (ulgowy) i dla posiadaczy karnetów,

- w dniu koncertu bilet w cenie 50 zł.

//mz