Minister wyjaśnia miastu, jak wytyczać pasy rowerowe

Warszawa

zielone mazowszePowstaną pasy rowerowe na jezdniach?

Można wytyczać pasy rowerowe wzdłuż ulic, przy których parkują samochody - taka jest ministerialna interpretacja przepisów, które do tej pory odwrotnie odczytywał miejski inżynier ruchu. Zdaniem Zielonego Mazowsza, otwiera to drogę do rowerowej rewolucji w Warszawie.

Pasy rowerowe na jezdniach to standard w wielu miastach, gdzie komunikacja rowerowa jest rozwinięta. Zapewniają m.in. lepszą widoczność rowerzystów na skrzyżowaniach, pozwalają zaoszczędzić miejsce i ułatwiają odśnieżanie tras rowerowych.

Jak zauważają ekolodzy z Zielonego Mazowsza, w Warszawie do tej pory powstało jednak tylko kilka pasów rowerowych na jezdniach.

- Powodem są po pierwsze niejasne przepisy dotyczące ich wyznaczania, a po drugie - skrajnie niekorzystna interpretacja tychże przepisów przez stołecznego inżyniera ruchu – twierdzi Zielone Mazowsze.

Inżynier interpretuje...

W regulującym tę kwestię rozporządzeniu ministra infrastruktury z 2003 r. czytamy: Na odcinku jezdni, na którym wyznaczony został pas dla rowerów należy wyeliminować zatrzymywanie pojazdów. Według ZM, miejski inżynier ruchu interpretował to do tej pory w sposób bardzo niekorzystny dla rowerzystów.

- Uważał bowiem, że nie da się legalnie wytyczyć pasów rowerowych na ulicy, na której występuje parkowanie samochodów, bez zlikwidowania tego parkowania. Bez względu na to czy pojazdy stoją na jezdni, w zatoce parkingowej, czy na chodniku. W praktyce oznaczało to, że pasy rowerowe nie powstawały, bo niemal przy każdej ulicy w Warszawie, nadającej się do wytyczenia na niej pasów, parkują – w taki czy inny sposób – samochody – tłumaczy Zielone Mazowsze.

... a minister wyjaśnia

W związku z pracami nad systemem ścieżek rowerowych prowadzonymi przez ratusz, wiceprezydent Jacek Wojciechowicz napisał do ministerstwa prośbę o interpretację kontrowersyjnego przepisu. Z odpowiedzi, którą publikuje na swojej stronie Zielone Mazowsze, wynika, że zatrzymywanie pojazdów poza jezdnią (np. w zatoce lub na chodniku) jest dopuszczalne.

- W związku z tym na wielu jezdniach Warszawy mogą powstać pasy rowerowe - twierdzą ekolodzy, choć zwracają uwagę, że nie wszędzie będą one równie bezpieczne: - Jednocześnie w odpowiedzi minister wyraża wątpliwości, co do wyznaczania pasa rowerowego wzdłuż miejsc parkingowych skośnych i prostopadłych do jezdni, sugerując że bezpieczne jest jedynie wyznaczanie takiego pasa wzdłuż parkowania równoległego – czytamy na stronie ZM.

lata/par/roody