Najnowsze

Między indyjską ragą a kolumbijskim popem

Najnowsze

Skrzyżowanie Kultur 2017
mat. prasowe Stołecznej EstradySkrzyżowanie Kultur 2017

Egzotyczna muzyka z najdalszych zakątków świata, najlepsi wykonawcy rodzimej sceny folkowej, wyjątkowe instrumenty i ważne rozmowy. To najkrótsza możliwa zapowiedź festiwalu Skrzyżowanie Kultur, który rusza za tydzień w namiocie przed Pałacem Kultury i Nauki.

13. edycję Festiwalu Skrzyżowanie Kultur otworzy Marta Gómez, wokalistka, kompozytorka i instrumentalistka z Kolumbii. W swojej twórczości łączy karaibskie rytmy, andyjskie melodie, które splata z latynoskim popem. Drugą gwiazdą inauguracyjnego wieczoru będzie Taksim Trio tworzone przez trzech wirtuozów klarnetu i dwóch bliżej nieznanych w naszej części świata instrumentów strunowych: bağlamy i kanuna. Jak zapowiadają organizatorzy, w muzyce tego tureckiego zespołu "jazz przenika się z bliskowschodnią muzyką cygańską i otomańską klasyką".

Drugi dzień będzie dla wszystkich, którzy chcą się przystawić ucho do Indii. Na scenie pojawią się jeden z najlepszych sitarzystów młodego pokolenia - Purbayan Chatterjee oraz siostrzany duet Ranjani & Gayatri specjalizujący się w interpretacji muzyki karnatyckiej.

Ta kapela zaczęła rewolucję

Na Skrzyżowaniu Kultur nie może też zabraknąć najlepszej world music stworzonej… w Polsce. Będzie jej poświęcony cały duży blok pod tytułem "Sounds Like Poland". – Warszawska Orkiestra Sentymentalna pokaże, jak pojemnym określeniem jest folk. To zespół, który sięga po międzywojenną muzykę filmową, kabaretową, rewiową i współcześnie ją interpretuje – mówił podczas konferencji prasowej Kuba Borysiak z rady programowej festiwalu.

Później na scenę wyjdzie człowiek instytucja naszego folku, człowiek o niepodrabianym głosie i ogromnych zasługach w utrwalaniu starych pieśni z Mazowsza i Kurpiów – Adam Strug.

Wieczór zakończy zespół, który jako jeden z pierwszych spojrzał na tradycję w sposób nowoczesny, spektakularnie odarł pojęcie folk z obciachu, z którym był kiedyś kojarzony, po czym ruszył na podbój Europy. Z sukcesem zresztą, dość wspomnieć nagrodę BBC czy nominację do Grammy. Aż ciężko uwierzyć, że w namiocie przed Pałacem Kultury obchodzić będzie swoje 20. urodziny.

– Kapela Ze Wsi Warszawa pokazała, jak szczerze, bez kompleksów podejść do źródeł. 20-lecie zespołu będzie powrotem do muzycznych włóczęg po Mazowszu i Radomszczyźnie, spotkań z wiejskimi skrzypkami, którzy inspirowali muzyków kapeli – zapowiadał Borysiak.

Tropikalna dyskoteka dla poszukujących

Kolektyw Europa to z kolei wieczór poświęcony muzyce tworzonej w Europie Środkowo-Wschodniej. W tym roku na jednej scenie spotkają się ekscentryczny skrzypek z Węgier Félix Lajkó oraz Vołosi - polscy wirtuozi skrzypiec, którzy zdobyli popularność żywiołową interpretacją muzyki góralskiej z Beskidu Śląskiego. W ramach europejskiego setu wystąpi również albańska Fanfara Tirana, czyli jedna z najciekawszych bałkańskich orkiestr dętych. – To zespół założony przez byłych żołnierzy, którzy chcieli zmienić swoje życie i zamienili karabiny na instrumenty – zdradził Borysiak.

Nowym elementem tegorocznego Skrzyżowania Kultur będzie dzień pod hasłem Tropical Discotheque. To propozycja dla fanów etnicznej muzyki w tanecznym wydaniu. O atmosferę zadbają: Kondi Band (USA, Sierra Leone), BaBa ZuLa (Turcja), Meridian Brothers (Kolumbia) i DJ Emile Omar (Francja).

- Zdajemy sobie sprawę z oczekiwań naszych konserwatywnych słuchaczy, ale wprowadzamy kilka nowych elementów. To będzie wieczór artystów pokazujących progresywne podejście do tradycji. Mamy aspiracje, żeby zainteresować festiwalem także ludzi niezwiązanych ze sceną muzyki etnicznej, którym bliska jest muzyka eksperymentalna – tłumaczył Maciej Szajkowski, muzyk Kapeli ze Wsi Warszawa i członek rady programowej festiwalu.

Afrykański finał z przekazem

W finałowym dniu imprezy usłyszymy wyjątkowe połączenie dwóch tradycji muzycznych wyrażonych dwoma instrumentami: wiolonczeli (Francuz Vincent Ségal) i zachodnioafrykańskiej 21-strunowej harfy kora (Malijczyk Ballaké Sissoko). Po tym duecie wystąpi zespół Azizy Brahim - artystki z Sahary Zachodniej. "Teksty wielu jej piosenek opowiadają o sytuacji uchodźców, niesprawiedliwości społecznej czy agresywnej polityce międzynarodowej. Śpiewa je w swoim ojczystym języku hassaniya, podkreślając, że ich adresatem jest przede wszystkim lud Sahrawi" – czytamy w opisie wydarzenia.

Skrzyżowanie Kultur to także trzy duże debaty: "Czy indyjska mozaika religijna się sprawdziła?", "Cena kawy", "Korzenie kultury polskiej". Wszystkie odbędą się w festiwalowym namiocie, a wstęp na nie będzie darmowy. Bilety na koncerty kosztują 40 złotych.

Program 13. Festiwalu Skrzyżowanie Kultur

23 września, godz. 19:00 - Marta Gómez (Kolumbia), Taksim Trio (Turcja) 24 września, godz. 11:00 - Marta Gómez – Kolorowy świat Ameryki Łacińskiej. Koncert dla dzieci 24 września, godz. 19:00 - Purbayan Chatterjee (Indie), Ranjani & Gayatri (Indie) 25 września, godz. 17:30 - Czy mozaika religijna się sprawdziła? – debata z udziałem ekspertów 26 września, godz. 17:30 - Cena kawy - debata z udziałem ekspertów 27 września, godz. 19:00 - SOUNDS LIKE POLAND: Warszawska Orkiestra Sentymentalna, Adam Strug, Kapela ze Wsi Warszawa i muzycy Mazowsza 28 września, godz. 19:00 - KOLEKTYW EUROPA: Vołosi feat. Félix X Lajkó (Polska, Węgry), Fanfara Tirana (Albania) 29 września, godz. 19:00 - TROPICAL DISCOTHEQUE: Kondi Band (Sierra Leone & USA), BaBa ZuLa (Turcja), Meridian Brothers (Kolumbia), DJ Emile Omar (Francja) – barStudio, wstęp wolny 30 września, godz. 16:00 - panel dyskusyjny Korzenie kultury polskiej; godz. 19:00 Ballaké Sissoko & Vincent Segal (Mali, Francja), Aziza Brahim (Sahara Zachodnia)

Piotr Bakalarski

Pozostałe wiadomości