Miasto rezygnuje z "prawobrzeżnej Wisłostrady"

Warszawa

Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.plPrace na Wybrzeżu Helskim mają ruszyć w 2016 roku

Powstaje nowy projekt przebudowy Wybrzeża Helskiego. Ta inwestycja budziła wiele kontrowersji. Zielone Mazowsze alarmowało, że miasto chce zrobić tam "tor wyścigowy", który odetnie mieszkańcom dostęp do terenów rekreacyjnych nad Wisłą. Teraz drogowcy zapewniają, że ulica ma być "bardziej przyjazna dla rowerzystów i pieszych".

O pomyśle przebudowy Wybrzeża Helskiego pisaliśmy w maju 2013 roku. Wtedy ekolodzy z Zielonego Mazowsza bardzo negatywnie wypowiadali się o planach drogowców. Inwestycję nazwano prawobrzeżną Wisłostradą.

"Tam gdzie można, spowolnić ruch"

Od tego czasu projekt, który zakładał przede wszystkim wygodę kierowców, zostanie gruntownie zmieniony.

- Nastąpiła zmiana koncepcji. Wybrzeże ma być teraz bardziej przyjazne rowerzystom i pieszym - zapewnia Małgorzata Gajewska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych. Jak dodaje, zmiany koncepcji wynikają z konsultacji z mieszkańcami i organizacjami.

Wpływ na stworzenie nowego projektu miało także, zrealizowane na zlecenie ratusza, "Studium zaspokojenia potrzeb ruchu pieszego oraz transportu publicznego w związku z rewitalizacją nabrzeży Wisły". W październiku, w rozmowie z tvnwarszawa.pl, miejscy urzędnicy przyznali, że chcą iść w kierunku wyznaczonym przez autorów dokumentu.

Studium rekomendowało budowę wschodniego odcinka obwodnicy śródmiejskiej, a także pozostawienie w obecnym kształcie Wybrzeża Helskiego i Szczecińskiego, żeby na Wybrzeżu Helskim w przyszłości ograniczyć ruch.

- Chcielibyśmy usprawnić ruch na Pradze poprzez budowę obwodnicy śródmiejskiej, ale z drugiej strony, tam gdzie można, spowolnić go - deklaruje Bartosz Milczarczyk, rzecznik ratusza. - Chcemy, aby miasto było przyjaźniejsze mieszkańcom, żeby przez Pragę nie tylko się przejeżdżało, ale także aby służyła pieszym i rowerzystom - dodaje.

PRZECZYTAJ, CO DOKŁADNIE REKOMENDUJĄ PLANIŚCI.

Dwa pasy na północ, jeden na południe

Co zatem zmieniło się w stosunku do pierwotnego projektu przebudowy Wybrzeża Helskiego?

- Wybrzeże Helskie od ul. Okrzei do mostu Gdańskiego zostanie ujednolicone, tzn. przez całą jego długość będą trzy pasy ruchu. Dwa w kierunku północnym (w stronę Targówka) i jeden pas w kierunku przeciwnym - odpowiada rzeczniczka ZMID. - Zrezygnowano z pasa o zmiennym kierunku ruchu (taki pomysł był w poprzednim projekcie - red.) - dodaje.

Projekt zakłada także wybudowanie jezdni o węższych pasach niż planowano.

- Każdy będzie miał po 3,25 m, a nie, jak to było w pierwotnym projekcie, 3,5 m - wyjaśnia Gajewska. Rzeczniczka tłumaczy, że o to postulowali mieszkańcy i organizacje. - Według nich zwężenie pasów sprawi, że ulica będzie miała charakter lokalny - wyjaśnia.

Na tym nie koniec. - Nie zostaną wprowadzone, jak wcześniej planowaliśmy, zmiany przy skrzyżowaniach ul. Wybrzeże Szczecińskie z ulicami Kłopotowskiego i Okrzei. Ulica Kłopotowskiego zostanie jednokierunkowa (w pierwotnym projekcie miała być zamknięta przy skrzyżowaniu z ulicą Wybrzeże Szczecińskie - red.), tak samo jak ulica Okrzei (w starym projekcie miała być dwukierunkowa przy skrzyżowaniu z ul. Wybrzeże Szczecińskie - red.) - wymienia rzeczniczka.

Drogowcy zabiegają, żeby w ramach inwestycji, nie powstały żadne ekrany akustyczne.

Co zyskają rowerzyści i piesi? - Po obu stronach jezdni Wybrzeża Helskiego, a nie po jednej, jak początkowo zakładano, powstaną ścieżki rowerowe. Po stronie Wisły ścieżka połączona zostanie z istniejącą, która biegnie wzdłuż rzeki - wymienia rzeczniczka. - Ponadto przy moście nad kanałem Portu Praskiego powstanie kładka dla pieszych - dodaje.

Nie zostanie także ograniczona liczba przejść dla pieszych, co zakładał stary projekt. Drogowcy nie zlikwidują między innymi newralgicznego przejścia przy moście Śląsko-Dąbrowskim. Na to nie zgadzało się Zielone Mazowsze. - Z przejścia korzysta wielu pieszych. Jest to między innymi najkrótsza droga do tramwaju znajdującego się na moście - tłumaczyli przedstawiciele ZM.

Zobacz, co wcześniej zakładał projekt przebudowy ulicy.

"Krok w dobrym kierunku"

Jak nowy projekt ocenia Zielone Mazowsze?

- Idzie to w dobrym kierunku, chociaż zastanawiam się, czy faktycznie są potrzebne dwa pasy ruchu w kierunku północnym - komentuje Aleksander Buczyński z ZM. - Mam nadzieję, że nowy projekt zostanie poddany konsultacjom społecznym - dodaje.

Budowa w 2016 r.

Inwestycja to również przebudowa wałów przeciwpowodziowych wzdłuż Wybrzeża Helskiego, na odcinku od Portu Praskiego do Wału Golędzinowskiego, znajdującego się za mostem Gdańskim. - Powstanie mur z bramami (szandorami), zamykanymi w razie zagrożenia powodziowego - mówi rzeczniczka.

W tym roku, oprócz stworzenia projektu, drogowcy chcieliby otrzymać decyzję środowiskową. - W przyszłym chcemy ogłosić przetarg na budowę i ją rozpocząć - mówi Gajewska.

ZMID pieniądze na budowę ma przeznaczone na lata 2016-2018.

Prace na Wybrzeżu Helskim mają ruszyć w 2016 roku | Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Prace na Wybrzeżu Helskim mają ruszyć w 2016 roku | Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Prace na Wybrzeżu Helskim mają ruszyć w 2016 roku | Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Prace na Wybrzeżu Helskim mają ruszyć w 2016 roku | Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Prace na Wybrzeżu Helskim mają ruszyć w 2016 roku | Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Prace na Wybrzeżu Helskim mają ruszyć w 2016 roku | Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Prace na Wybrzeżu Helskim mają ruszyć w 2016 roku | Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Prace na Wybrzeżu Helskim mają ruszyć w 2016 roku | Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Prace na Wybrzeżu Helskim mają ruszyć w 2016 roku | Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Prace na Wybrzeżu Helskim mają ruszyć w 2016 roku | Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl

Sylwia Starzyńska s.starzyńska@tvn.pl