Miasto inwestuje w "nową dzielnicę": 155 milionów złotych na Wisłę

Warszawa

Dawid Krysztofiński/ tvnwarszawa.plMówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent miasta

Do 2020 roku władze miasta chcą wydać ponad 155 mln złotych na inwestycje związane w Wisłą i jej najbliższym otoczeniem. W planach między innymi kolejny odcinek bulwarów, pływające baseny czy kładka nad kanałem prowadzącym do portu żerańskiego.

O ambitnych planach Hanna Gronkiewicz-Waltz opowiedziała w niedzielę, na konferencji prasowej zwołanej w pawilonie plażowym koło Stadionu Narodowego.

Prezydent podkreśliła, że Wisła na warszawskim odcinku - ze względu na praski, dziki brzeg - jest miejscem unikatowym na skalę europejską. - Takiego nabrzeża nie mają Sekwana w Paryżu czy Tamiza w Londynie – mówiła prezydent.

Jakie inwestycje nad Wisła planuje miasto? - Chcemy dokończyć budowę bulwarów wiślanych, wybudować nowy ośrodek wodniacki, a także kolejne odcinki nadwiślańskiego szlaku rowerowego – zapowiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Miasto planuje też m.in. poprawienie dostępności infrastruktury sanitarnej nad rzeką oraz powstanie dwóch kładek dla pieszych w portach żerańskim i czerniakowskim.

Takie toalety mogą być ustawione w okolicach Wisły | UM
Pływające baseny | UM
Tak mogą wyglądać baseny pomiędzy mostem Poniatowskiego a Łazienkowskim | UM
Kładka pieszo rowerowa nad kanałem Żerańskim | UM
Kładka pieszo rowerowa nad kanałem Żerańskim | UM
Takie toalety mogą być ustawione w okolicach Wisły | UM
Pływające baseny | UM
Tak mogą wyglądać baseny pomiędzy mostem Poniatowskiego a Łazienkowskim | UM
Kładka pieszo rowerowa nad kanałem Żerańskim | UM
Kładka pieszo rowerowa nad kanałem Żerańskim | UM
Takie toalety mogą być ustawione w okolicach Wisły | UM

Pływające baseny

Pełnomocnik ds. zagospodarowania nadbrzeża Wisły Marek Piwowarski poinformował, że z ogólnej kwoty ponad 155 mln złotych, przeznaczonych na inwestycje nad rzeką, na samą rewitalizację kolejnych odcinków bulwarów miasto wyda ponad 90 mln zł. Reszta pieniędzy ma być przeznaczona na: plaże i kąpieliska, budowę ścieżek rowerowych i biegowych, a także na rozwój żeglugi i rekreacji wodnej.

Wśród planowanych inwestycji jest też przebudowa XVIII-wiecznej Osi Stanisławowskiej. Dziś kończy się ona na barakach straży miejskiej. - Likwidacja tych baraków połączy na powrót oś z Wisłą poprzez basen portu czerniakowskiego - wyjaśnił Piwowarski.

Nad kanałem portu powstać ma też kładka dla pieszych, prowadząca na cypel czerniakowski. Ta, która wcześniej stała w tym miejscu, w 2009 r. została zdemontowana ze względu na zły stan techniczny.

Kolejne inwestycje dotyczą ścieżek rowerowych. W planach jest m.in. przebudowa mostu nad kanałem do portu żerańskiego, który kiedyś służył do wywożenia popiołów z tamtejszej elektrociepłowni. Po jego modernizacji szlak rowerowy na praskim brzegu Wisły będzie przedłużony aż do Jabłonny.

Piwowarski powiedział, że miasto planuje też przebudować teren między mostem Poniatowskiego a mostem Łazienkowskim, gdzie niegdyś funkcjonowały nadrzeczne baseny. Na Wiśle miałyby też powstać baseny pływające. Obiekty takie funkcjonowały m.in. w latach 40. XX w.

- Dziś są to standardowe technologie, więc nie jest to inwestycja szczególnie trudna. Chcielibyśmy zlokalizować dwa takie baseny w centralnym obszarze rzeki w Warszawie – powiedział Piwowarski.

bf/PAP