Miał być dworzec autobusowy, będzie kolejna prowizorka

Warszawa

| livescience.com, NASAProwizorka na Dworcu Stadion

Przy Dworcu Wschodnim miał powstać duży terminal do obsługi autobusów dalekobieżnych. Ponad 1,5 mln pasażerów odprawianych obecnie w kontenerze przy stacji PKP Stadion, nie może jednak liczyć na obiecywaną poprawę warunków podróży. Urzędnicy zamiast budowy dworca zmodernizują jedynie pętlę autobusową.

Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił właśnie przetarg na projekt modernizacji pętli autobusowej przy Dworcu Wschodnim. Właśnie tu miał się przenieść ruch autobusowy z zamykanego Dworca Stadion (teren będzie potrzebny jako zaplecze Stadionu Narodowego). Już w 2008 roku ratusz obiecywał budowę dużego terminalu zintegrowanego z Dworcem Wschodnim. Co dostaną pasażerowie? Kilka zadaszonych przystanków i niewielki pawilon kas biletowych, do których z pociągu będą musieli przejść przez niezadaszony plac.

Odprawa w kontenerach

Właśnie takie wytyczne znalazły się w specyfikacji przetargowej. To co prawda więcej, niż pasażerowie mają obecnie, bo aktualnie na dworcu PKS Stadion są odprawiani w postawionych tymczasowo kontenerach. Jednak miało być inaczej. Zgodnie z opracowanym na zlecenie miasta dokumentem, obok Dworca Wschodniego miał stanąć dwupoziomowy terminal i wygodne połączenie piesze między peronami kolejowymi i autobusowymi. Tak miało być, ale ratusz wystąpił o decyzję środowiskową jedynie dla projektu przebudowy pętli. - Dobrze, że ZTM buduje nowy. Problem w tym, że nie konsultował z nami rozwiązań, jakie planuje tam wprowadzić. Mamy obawy, czy ZTM rozumie potrzeby dalekobieżnej komunikacji - mówi dyrektor stołecznego PKS Piotr Grzegorczyk. - Czeka nas kolejna prowizorka. Nie chcę być złym prorokiem, ale takie prowizorki zazwyczaj są długowieczne - mówi Jan Jakiel ze stowarzyszenia SISKOM.

1,5 miliona pasażerów w rok

Ilustracja do opracowania projektowego dworca autobusowego z 2008 roku
Ilustracja do opracowania projektowego dworca autobusowego z 2008 roku
| ESA, space.com

Dworzec PKS Stadion to drugi pod względem wielkości dworzec dla dalekobieżnych linii autobusowych. Rocznie obsługuje ponad 1,5 mln pasażerów. To prawie 300 autobusów dziennie. Do tej pory operatorem dworca było warszawskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej. Teraz tą rolę przejmie ZTM.

Powstanie na Euro 2012

To jednak nie koniec złych wiadomości dla pasażerów. Pętla przy ul. Lubelskiej zostanie oddana po przebudowie dopiero na początku 2012 roku. Tymczasem z Dworca Stadion PKS musi wyprowadzić się do końca roku. Część autobusów przez najbliższe półtora roku będzie musiała kursować aż do Dworca Zachodniego.

mjc/ec