Metro: tarcza drąży tunel pod Wisłą. Trzeci stopień zagrożenia

Warszawa

fot. Urząd MiastaTarcza drążąca tunele metra

Tarcza Krystyna zaczęła właśnie drążyć tunel metra pod Wisłą. Urząd górniczy wprowadził trzeci stopień zagrożenia wodnego dla tej operacji, ale wykonawca prac zapewnia, że jest to kwalifikacja formalna.

O początku drążenia poinformowała Hanna Gronkiewicz-Waltz na popularnym portalu społecznościowym. "Tarcza TBM Krystyna rozpoczęła drążenie pod korytem Wisły" - brzmi wpis.

Pierwsze elementy tunelu

Maszyna chwilę po godz. 12. ruszyła w drogę pod korytem rzeki. - Powstały też pierwsze elementy tunelu. Porusza się ok. 8 metrów pod dnem Wisły - dodaje Mateusz Witczyński, rzecznik AGP Metro, które buduje II linię podziemnej kolejki.

I zapewnia, że zagrożenia nie ma, chociaż urząd górniczy zakwalifikował ten etap prac, jako trzeci stopień zagrożenia wodnego. - To jest kwalifikacja formalna, która została wprowadzona przez urząd górniczy - przekonuje Witczyński. - Ze względu na to, pojawiła się druga instalacja awaryjnego odwodnienia, a także zainstalowano dodatkową sygnalizację alarmową na wypadek zagrożenia. Poza tym, na ten odcinek może wejść jednorazowa 16 pracowników i musi na to zgodę wydać sztygar - dodaje.

Kiedy dotrze na drugi brzeg?

Rzecznik nie podaje na razie, kiedy dokładnie tarcza dotrze na drugi brzeg Wisły. Według harmonogramu ma się to stać najpóźniej do końca III kwartału tego roku, ale może się to stać równie dobrze wcześniej.

Jej "koleżanka" Elisabetta znajduje się obecnie na stacji metra Stadion Narodowy i przygotowuje się do pójścia w ślady Krystyny.

W ubiegłym tygodniu wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz poinformował, że tarcza Krystyna jest spodziewana na stacji Centrum Nauki Kopernik w sierpniu. Elisabetta - kolejna tarcza pracująca na Pradze, która wydrąży drugi tunel - ma tam dotrzeć we wrześniu. Według jego słów, w październiku drążenie obu tuneli mają zakończyć dwie tarcze pracujące na lewym brzegu rzeki - Anna i Maria - obie opuściły już stację Świętokrzyska.

Dotychczas wydrążono już ponad 60 proc. tuneli centralnego odcinka drugiej linii podziemnej kolejki. Trwa też budowa łącznika między istniejącą i budowaną linią. Z tego powodu zamknięte są dwie stacje - Centrum i Świętokrzyska. Według zapowiedzi ratusza ruch na całej długości I linii ma zostać wznowiony z końcem wakacji.

TAK WYGLĄDAJĄ TARCZE DRĄŻĄCE TUNELE METRA Z BLISKA:

Tarcza z bliska
Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl

PAP/ran//ec