Przygotuj się na:

ZMIANY W KODEKSIE RUCHU

Szóstego grudnia wchodzą w życie nowe przepisy o tworzeniu drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak.

Metro na Targówek: część działek objęta roszczeniami

Warszawa

tvn24.plRozbudowa metra według obietnic ratusza

Ruszyły pierwsze odwierty pod budowę metra na Targówek. Okazuje się jednak, że część działek, którymi przechodzi północno-wschodni odcinek II linii, jest objęta roszczeniami. – Prowadzone są postępowania w tej sprawie, ale budowa nie jest zagrożona – zapewnia Agnieszka Kłąb ze stołecznego ratusza.

Włoska firma Astaldi rozpoczęła prace przygotowawcze pod budowę kolejnego odcinka II linii metra, w kierunku Targówka. Zapytaliśmy pracowników ratusza czy działki, na których planowana jest budowa są objęte tzw. dekretem Bieruta.

Na decyzje trzeba poczekać

Zastępca rzecznika prasowego urzędu miasta Agnieszka Kłąb potwierdza, że na terenie budowy znajduje się kilka nieruchomości, które objęte są roszczeniami. – Postępowania w sprawie wniosków dekretowych nie mają wpływu na realizację inwestycji, są prowadzone w odrębnym trybie, niezależnie od procesu inwestycyjnego budowy metra – tłumaczy Agnieszka Kłąb.

Które to działki? Rzeczniczka nie jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie. – Więcej informacji będzie w przyszłym tygodniu – mówi. Zapewnia jednak, że budowa metra w kierunku Targówka nie jest zagrożona.

– Miasto pozyskało już prawo do dysponowania na cele budowlane wszystkich nieruchomości znajdujących się w zakresie planowanej rozbudowy drugiej linii metra (3+3). To oznacza, że inwestycja może być realizowana bez przeszkód – precyzuje rzeczniczka.

W rozmowie z nami dodaje też, że jeśli roszczenia się potwierdzą, miasto najprawdopodobniej wypłaci właścicielom działek odszkodowania. – Na konkretne decyzje trzeba jednak poczekać do zakończenia postępowania – podsumowuje Kłąb.

Astaldi: Nas to nie dotyczy

Rzecznik firmy Astaldi, która odpowiada za budowę metra na pytania o ewentualne roszczenia odpowiada krótko: - Nas ten temat bardzo mało dotyczy. Dostajemy po prostu tereny od inwestora. Nie jesteśmy stroną w tej sprawie – mówi Mateusz Witczyński.

– Na ogół buduje się na miejskich gruntach, takie jest założenie, ale szczegółowych informacji proszę szukać w ratuszu – dodaje.

Astaldi nie odebrało jeszcze terenów od miasta pod budowę. Rzecznik firmy tłumaczy, że rozmowy w tej sprawie ciągle trwają.

Metro w 2019

Północno-wschodni odcinek II linii metra zostanie rozbudowany o stacje roboczo nazwane: Targówek, Szwedzka oraz Trocka. Koszt tej inwestycji wyniesie miliard zł.

Władze miasta deklarują, że cała II linia metra będzie gotowa do 2019 roku. Oprócz trzech stacji w kierunku północno-wschodnim, które buduje firma Astaldi, powstaną też trzy stacje na zachód, w kierunku Bemowa. Wybuduje je turecka firma Gulermak za ponad 1,1 mld zł.

Wykonawcy odpowiedzialni za budowę zostali wybrani pod koniec października ubiegłego roku.

Tak wyglądają odwierty pod budowę metra na Targówek:

Pierwsze odwierty pod rozbudowę metra
Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl

kw/sk