Metro na Bródno: silosy przy Kondratowicza

Warszawa

Budowa metra na Bródno | Metro Warszawskie
Budowa metra na Bródno | Metro Warszawskie
Budowa metra na Bródno | Metro Warszawskie
Budowa metra na Bródno | Metro Warszawskie
Budowa metra na Bródno | Metro Warszawskie
Budowa metra na Bródno | Metro Warszawskie
Budowa metra na Bródno | Metro Warszawskie
Budowa metra na Bródno | Metro Warszawskie
Budowa metra na Bródno | Metro Warszawskie
Budowa metra na Bródno | Metro Warszawskie

Na ostatnim, północnym odcinku metra budowa rozpoczęła się na dobre – chwali się ratusz i pokazuje zdjęcia.

Stacja Bródno to ostatnia i jednocześnie najszersza z planowanych stacji drugiej linii metra.

"Nietypowy układ torów odstawczych sprawia, że podziemna konstrukcja będzie miała ponad 70 metrów szerokości. To tu znajdzie się także komora startowa dla maszyn drążących, dlatego korpus stacji musi być ukończony jako pierwszy" - informuje miasto.

Murki prowadzące

W miejscu, gdzie jeszcze niedawno zlokalizowana była ulica Kondratowicza, dziś stoją już murki.

"Murki to pierwszy etap budowy korpusu stacji. Dzięki nim możliwe jest precyzyjne głębienie ścian szczelinowych, które są najważniejszym elementem konstrukcyjnym przyszłych stacji. Samo głębienie rozpocznie się w ciągu miesiąca" - tłumacza urzędnicy.

Na placu pojawił się już ciężki sprzęt oraz charakterystyczne, czerwone silosy na bentonit.

"Bez niego budowa ścian szczelinowych byłaby niemożliwa. Bentonit to zawiesina, która po wypełnieniu wąskiego wykopu zabezpiecza go przed osypaniem, co z kolei umożliwia montaż klatek zbrojeniowych, a potem samo betonowanie" - opisuje ratusz.

Najpierw mikrotunele

Równolegle z budową murków i ścian szczelinowych wykonawca przekłada podziemne instalacje.

"Jedną z nich jest duży kolektor ściekowy, który będzie budowany metodą mikrotunelingu. Zamiast układać rury w ogromnym wykopie, specjalna głowica skrawająca będzie przeciskać się dwa piętra pod ziemią układając za sobą rury kolektora. Metoda ta przypomina nieco budowę przy użyciu tarcz TBM, jednak głowica jest mniejsza, a elementy tunelu (w tym wypadku kolektora) są układane z gotowych sekcji" - relacjonuje przebieg prac ratusz.

Szyb startowy dla maszyny drążącej jest już gotowy, a na placu budowy widać ułożone w rzędzie obudowy kolektora.

Ponadto na stacji Kondratowicza, zerwano już asfalt z części ulicy. Tu także rozpoczęły się już roboty przy budowie murków prowadzących.

Zakończenie w 2022 roku

Umowę na budowę tego odcinka podpisano 28 września 2018 roku. Na północno-wschodniej końcówce metra powstaną trzy stacje: Zacisze pod ulicą Figara w pobliżu skrzyżowania z Codzienną, Kondratowicza przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowicza oraz Bródno przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej.

Połączy je ponad cztery kilometry tuneli. Za ostatnią stacją powstanie również duża hala – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł, ma 36 miesięcy.

Podpisanie umowy na budowę metraTVN24
wideo 2/4

kz/r