"Maria" dołączyła do "Anny"

Warszawa

budowametra.plMaria w akcji

Trzy i pół doby po "Annie", "Maria" dotarła do komory rozjazdów za stacją Rondo ONZ. W poniedziałek wieczorem przebiła się przez betonową ścianę i zatrzymała na postój techniczny. Wkrótce obie tarcze wyruszą w dalszą drogę.

Maria dotarła do komory za przyszłą stacją Rondo ONZ w poniedziałek około godziny 20:30. Zaparkowała obok "Anny", która w między czasie przesunęła się nieco do przodu i przez wybity wcześniej otwór wtacza się do wnętrza komory rozjazdów.

Komora znajduje się za - jadąc od strony Woli - przyszłą stacją Rondo ONZ. Ta nie jest jeszcze zbudowana, choć pierwotnie miała być gotowa zanim dotrą do niej tarcze. Tak się jednak nie stało, a wykonawca, nie chcąc powiększać opóźnienia, zdecydował się na zmianę harmonogramu. Zamiast pełnej stacji, wybudowano tylko strop i ściany szczelinowe. TBM-y przeszły najpierw przez zachodnią ścianę i tam, gdzie w przyszłości ma być stacja, wydrążyły normalny tunel. Potem przebiły się do gotowej już komory, która znajduje się za wschodnim końcem stacji.

Sama stacja powstanie później - spod gotowego już stropu wybrana zostanie ziemia.

Drugi TBM przebił się przez ścianę | AGP
Drugi TBM przebił się przez ścianę | AGP
Drugi TBM przebił się przez ścianę | AGP
Drugi TBM przebił się przez ścianę | AGP
Drugi TBM przebił się przez ścianę | AGP
Drugi TBM przebił się przez ścianę | AGP

"Anna" dotarła w piątek

Tarcza TBM "Anna" przebiła ścianę komory rozjazdowej w piątek po południu. Jej celem jest wybudowanie łącznika z I linią i wykopanie tunelu do stacji Powiśle. Maszyna pracuje pod ziemią od połowy maja i wydrążyła już ponad 1100 metrów tunelu.

Zobacz "Annę" po pracy

W tym tygodniu tarcza ruszy na kolejny odcinek. - Tym razem pomiędzy komorą rozjazdową a wentylatornią szlakową po drugiej stronie ulicy Emilii Plater - poinformował w piątek Mateusz Witczyński, rzecznik konsorcjum budującego II linię metra.

Tak przebijała się "Anna":

Tak przebijała się "Anna"
TVN24

Gigantyczne krety

TBM to wielka maszyna przypominająca nieco małą fabrykę. Waży 600 ton i mierzy 97 metrów długości. Jednocześnie drąży, przesuwa się i pozostawia za sobą gotowy tunel. Potrafi drążyć w litej skale, ale też w bardziej sypkich gruntach.

Schemat rozbudowy metra w Warszawie z roboczymi nazwami stacji
Metro Warszawskie / tvn24.pl

roody/par