Magdalena Abakanowicz nie żyje. Polska artystka światowego formatu

Warszawa

"Poprzez formę monumentalną pokazać los człowieka"Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl
wideo 2/3

Magdalena Abakanowicz, jedna z najsłynniejszych polskich artystek XX wieku, nie żyje. Informacje o śmierci artystki potwierdził rektor warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych prof. Adam Myjak.

86-letnia Abakanowicz była jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystek na świecie i wpisała się do historii sztuki powszechnej własnym, unikalnym stylem w rzeźbie i instalacjach.

Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie. Początkowo zajmowała się malarstwem, tworzyła m.in. monumentalne gwasze, pełne dzikich barw, fantastycznych roślin i stworzeń.

Rewolucyjne spojrzenie na tkaninę

Zajęła się tkaniną, starała się nadać jej trójwymiarowość. Od połowy lat 60. tworzyła olbrzymie prace wykonane tradycyjną techniką tkacką z barwionego sizalu, które miały cechy w pełni przestrzenne: jednocześnie rzeźbiarskie i architektoniczne. Zrewolucjonizowały one spojrzenie na tkaninę artystyczną - zrywały całkowicie z płaszczyznowością tkanin przeznaczonych do dekoracji wnętrz. Od nazwiska twórczyni nazwano je abakanami.Międzynarodową pozycję artystki ugruntowały jej prace z lat 70. z cykli "Alteracje" (obejmujący serie takie jak m.in. "Głowy", "Plecy", "Postaci siedzące") oraz "Embriologia" - ewoluujące od wydrążonych bezgłowych ludzkich tułowi i sylwetek do form organicznych przypominających jaja. To też twory pomiędzy tradycyjną rzeźbą i tradycyjną tkaniną - zostały wykonane z lin konopnych i płótna z juty nasyconych i utwardzonych żywicą syntetyczną.W latach 80. artystka zaczęła pracować w tradycyjnych materiałach rzeźbiarskich, takich jak brąz, kamień i drewno. Później pracowała także nad wielkimi realizacjami na wielkim powietrzu, m.in. we Włoszech, Izraelu, Niemczech, USA, Korei Południowej, na Litwie. Jedna z największych z nich "Nierozpoznani" - tworzy ją 112 postaci odlanych z żeliwa - znajduje się w poznańskim parku na Cytadeli.

Inspiracje tańcem

W latach 90. rzeźbiarka, zafascynowana japońskim tańcem butoh, tworzyła choreografie dla tancerzy polskich i japońskich. Prace Abakanowicz są w zbiorach ponad 70 muzeów i kolekcji publicznych na całym świecie, m.in. Muzeum Narodowego w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Centre George Pompidou w Paryżu, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku i Museum of Modern Art w Kioto.

Jej prace były prezentowane w najważniejszych instytucjach wystawienniczych świata, między innymi: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia w Madrycie, Musée d'Art Moderne w Paryżu, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, National Gallery of Art w Waszyngtonie, Marlborough Gallery w Nowym Jorku.

W Warszawie jej działa znajdują się w kolekcji CSW Zamek Ujazdowski. Rzeźbę "Rycerze" można podziwiać przy Wisłostradzie, w pobliżu Multimedialnego Parku Fontann.

Czytaj także: "Odcisnęła bardzo silne piętno na sztuce nowoczesnej w Polsce"

PAP/tmw/b