Przygotuj się na:

ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

Tegoroczne obchody Święta Niepodległości wiążą się z ogromnymi utrudnieniami. Bieg Niepodległości przetnie miasto na pół, a wzdłuż trasy marszu narodowców już od samego rana ustawione będą betonowe zapory.

Lublin coraz bliżej Warszawy. Jest zgoda na kolejne odcinki S17

Warszawa

tvn24.plWojewoda wydał zgodę na budowę tych odcinków S17

Kolejne odcinki ekspresowej S17 między Lublinem a Warszawą otrzymały pozwolenia na budowę. To dwa fragmenty z ponad 95 km drogi, która ma kosztować łącznie 3,2 mld złotych. Inwestycja ma się zakończyć w 2019 roku.

Pozwolenia dotyczą odcinków: 13 km od granicy województw lubelskiego i mazowieckiego do Gończyc oraz 12,2 km od Gończyc do początku obwodnicy Garwolina. Oba na terenie województwa mazowieckiego.- Wydanie decyzji ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej) umożliwi przejęcie nieruchomości pod budowaną drogę i rozpoczęcie procedury odszkodowawczej. Wykonawca, po przekazaniu placu budowy, będzie mógł rozpocząć prace - poinformował rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Nalewajko.Obydwa odcinki zbuduje firma Budimex.

Brakujące 95,5 km

Budowa 95,5 km drogi ekspresowej między Lublinem a Warszawą podzielona została na siedem odcinków. Chodzi o trasę od Kurowa do węzła Lubelska, z wyłączeniem obwodnicy Garwolina. Inwestycję prowadzi lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.Dotychczas wydane zostały trzy decyzje ZRID, umożliwiające rozpoczęcie prac budowlanych. W grudniu ub. roku wojewoda lubelski wydał pozwolenie na budowę odcinka Kurów-Skrudki (13,2 km).

- W marcu spodziewamy się czwartej decyzji, na odcinek od węzła Skrudki do granicy województw - zaznaczył Nalewajko. Postępowanie w tej sprawie toczy się w lubelskim urzędzie wojewódzkim.Rzecznik dodał, że dla dwóch odcinków - od Garwolina do Kołbieli oraz od Kołbieli do węzła Lubelska - w mazowieckim urzędzie wojewódzkim trwa rozpatrywanie wniosków o wydanie ZRID. Natomiast dla obwodnicy Kołbieli, która jest oddzielnym odcinkiem, trwają jeszcze prace nad dokumentacją.

Różni wykonawcy odcinków

Poszczególne odcinki drogi S-17 wybudują różni wykonawcy wyłonieni w przetargach. Na terenie województwa lubelskiego powstają dwa odcinki trasy: między węzłami Kurów i Skrudki (13,2 km), którego wykonawcą jest firma Mota Engil Central Europe, a koszt inwestycji to 270,8 mln zł oraz od węzła Skrudki do granicy województw (o długości 20,2 km), który zbuduje firma PORR Polska Infrastructure, a koszt inwestycji to 608,8 mln zł.Pozostałe pięć odcinków przebiega przez mazowieckie. Wykonawcą trzech z nich jest spółka Budimex. Są to odcinki: 13 km od granicy województw do Gończyc (313,6 mln zł); 12,2 km od obwodnicy Gończyc do obwodnicy Garwolina (288,5 mln zł); 13 km drogi od obwodnicy Garwolina do obwodnicy Kołbieli (blisko 290 mln zł).Pozostałe dwa odcinki - 8,7 km obwodnicy Kołbieli (ok. 225,5 mln zł) i 15,2 km od obwodnicy Kołbieli do węzła Lubelska (370,5 mln zł) - wybuduje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.

W trybie "projektuj i buduj"

Inwestycja jest realizowana w trybie "projektuj i buduj", co oznacza, że wykonawca ma opracować dokumentację projektową, uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji i wybudować drogę. Przed oddaniem trasy dla ruchu musi uzyskać decyzję o dopuszczeniu do użytkowania drogi.Nawierzchnia drogi ekspresowej nr 17 wykonana będzie w technologii betonu cementowego. Wszyscy wyłonieni w przetargach wykonawcy zadeklarowali wybudowanie tras w ciągu 34 miesięcy (do czasu nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca). Jeśli plany te zostaną zrealizowane i nie będzie opóźnień, to 95,5 km trasy od Kurowa do węzła Lubelska będzie oddana do użytku w 2019 roku.

150 km w niecałe 1,5 h

Po udostępnieniu trasy dla kierowców przejechanie 150 km drogi z Lublina do węzła Lubelska (który ma połączyć wschodnią i południową obwodnicę Warszawy) może zająć niecałe półtorej godziny. W latach 2011 - 2014 r. zbudowano już 67 km drogi ekspresowej S17 na odcinku od Kurowa do miejscowości Piaski (Lubelskie) wraz z obwodnicą Lublina. Budowa tego fragmentu S17 pochłonęła 3,3 mld zł, z czego 2,2 mld zł stanowiło dofinansowanie z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko.

Zobacz także lot dronem nad przyszłą obwodnicą Marek:

Powstaje obwodnica Marek - fragment S8
Artur Węgrzynowicz, Marcin Chłopaś, tvnwarszawa.pl

PAP/skw/pm