Loga firm na tablicach MSI. Informacja czy reklama?

Warszawa

ZDMNowe tablice

Na ulicach miasta zaczynają pojawiać się tablice Miejskiego Systemu Informacji Płatnej. Prywatne firmy mogą umieszczać tam swoje loga. Miasto przekonuje, że to nie reklama, lecz "komercyjna forma wskazywania kierunku".

- Chcemy, by do końca tego roku powstało minimum 150 takich tablic, a maksymalnie 400. Docelowe ma być ich na ulicach około 700 - mówi tvnwarszawa.pl Adam Sobieraj, rzecznik ZDM.

"Chcemy uporządkować informację"

Pierwsze tego typu tablice zawisły przy al. Wilanowskiej. Instalowane są na latarniach. Na każdej pojawiają się cztery panele informacyjne, czyli miejsce na logo firmy i na wskazanie kierunku do celu.

Urzędnicy zapewniają, że nie chodzi o reklamowanie prywatnej działalności, a tablicę są jednym z etapów Miejskiego Systemu Informacji, który pomaga orientować się w terenie.

- Chcemy uporządkować informację i wskazywać kierunek dojazdu na przykład do salonu samochodowego czy galerii, na takiej samej zasadzie, jak wskazywanie kierunku do szpitali czy urzędów dzielnic - przekonuje Sobieraj.

I zaznacza, że to ma być forma zachęty, by nie umieszczać podobnych informacji chociażby na budynkach, zasłaniając przy tym okna mieszkańcom. - Te tablice są częścią Miejskiego Systemu Informacji, to absolutnie nie jest reklama. To jest informacja wskazująca drogę, a nie zachęta do zakupu produktu - dodaje Grażyna Gołębiowska z firmy AMS, która współuczestniczy w przedsięwzięciu.

Minimum 40 zł dla ZDM

Lokalizacje weryfikować i uzgadniać będzie Zarząd Dróg Miejskich. Za eksploatacją paneli odpowiadać będzie ADPOL – podmiot w 100 proc. należący do AMS, a za sprzedaż miejsca na nich firmom - AMS.

Produkcją konstrukcji i montażem zajmie się Venessa.

Kto zarobi na sprzedaży? Przychody zostaną podzielone pomiędzy ADPOL, AMS, Venessę i ZDM. Ale stołeczni drogowcy nie mogą dostawać mniej niż 40 zł za 1 panel miesięcznie.

A na jakich zasadach firmy będą mogły wykupować miejsce na panelach? - Kto pierwszy zarezerwuje powierzchnie i podpiszę umowę, to będzie mógł z niej korzystać, ale tablic z panelami będzie przybywać - wyjaśnia Gołębiowska. - Ceny ustalane są w drodze negocjacji z klientem. Minimalny okres to 6 miesięcy - dodaje.

I zaznacza, że nie ma możliwości, by logo i nazwy firm pojawiały się na panelach za darmo.

13 lat sporu

Zarząd Dróg Miejskich przypomina, że przetarg na budowę i eksploatację obiektów informacji płatnej na terenie Warszawy wygrała już w 1999 roku firma Venessa. Jednak do 2012 roku, ze względu na spór pomiędzy ZDM a Venessą, projekt nie wszedł w życie.

"Dzięki zawartej w lipcu 2012 roku ugodzie sądowej możliwe było podpisanie aneksu do pierwotnej umowy, umożliwiającego kontynuowanie działań. Jednocześnie Venessa postanowiła wykorzystać doświadczenie w zakresie eksploatacji i sprzedaży obiektów w pasach drogowych firmy AMS SA i weszła z nią w kooperację przy realizacji przedsięwzięcia" - informują drogowcy.

Instalacja systemu odbywa się na podstawie uchwały rady nieistniejącej już Gminy Warszawa Centrum.

SPÓR O REKLAMY W MIEŚCIE - POSŁUCHAJ DYSKUSJI W STUDIU TVN24:

Spór o reklamy
TVN24

ran/roody