Którędy pojedzie tramwaj na Gocław?

Warszawa

| tvn24.plWarianty tramwaju na Gocław

Pięć wariantów trasy na Gocław brały pod uwagę Tramwaje Warszawskie. W grze zostały jednak trzy. Nowa linia może powstać do 2020 roku.

Budowa trasy tramwajowej podzieliła mieszkańców. Mieszkańcy Saskiej Kępy boją się przede wszystkim hałasu i związanego z nim spadku ceny mieszkań. Powstała nawet inicjatywa "Tramwaj przez Wisłę - nie przez działki", ale ratusz zapowiedział już, że nie będzie nowej przeprawy przez Wisłę.

Pięć wariantów

Pod lupę wzięto pięć wariantów przebiegu trasy:

1) al. Waszyngtona po wschodniej stronie Kanału Wystawowego, w rej. ul. Walecznych i wejścia na teren ROD Górnik-Energetyk-Nauczyciel trasa przechodzi na stronę zachodnią Kanału i prowadzi jest dalej po stronie wschodniej os. Międzynarodowa i os. Afrykańska do gen. Bora-Komorowskiego, a dalej w ul. gen. Bora-Komorowskiego do pętli Gocław.2) na odc. al. Waszyngtona - rej. ul. Walecznych i wejścia na teren ROD Górnik-Energetyk-Nauczyciel przebieg jak w W1, dalej rezerwą terenową pod Trasę Tysiąclecia, po stronie wschodniej os. Saska i dalej w ul. gen. Bora-Komorowskiego do pętli Gocław.3) na odc. pętla Gocław – Trasa Łazienkowska – tak jak wariant W1 i W2, dalej po północnej stronie Trasy Łazienkowskiej w kier. ul. Kinowej, po str. zach. ul. Kinowej i włączenie do al. Waszyngtona.4) na odc. pętla Gocław – Os. Afrykańska jak W1, dalej ciągiem ulic: Egipska – Saska.5) trasa jednotorowa, okrężna ciągiem ulic: Abrahama, Umińskiego, Meissnera, Jugosłowiańska, dalej jak pozostałe warianty trasa dwutorowa: wyprowadzenie do Wału Miedzeszyńskiego ul. Fieldorfa, dalej na północ ciągiem Wał Miedzeszyński – Wybrzeże Szczecińskie, Sokola do stacji metra Stadion Narodowy.

Zaproponowane przez mieszkańców

Ten ostatni może wzbudzać kontrowersje. - Został zgłoszony jako potencjalna alternatywa przez mieszkańców Saskiej Kępy. Został odrzucony w ramach analizy technicznej z uwagi na o połowę wyższy koszt budowy przy o połowę niższych spodziewanych przewozach – informuje Monika Wierzbicka z Tramwajów Warszawskich.

Akceptacji nie zyskał również wariant numer 3, również zgłoszony przez mieszkańców Saskiej Kępy. - Został odrzucony w ramach analizy technicznej z uwagi na nieatrakcyjny czas przejazdu, w związku z wydłużoną trasą względem wariantów 1, 2 ,4 oraz ze względu na pokrywanie się stref obsługi pasażerów tego wariantu trasy tramwajowej z planowanym przebiegiem trasy metra w rejonie Kamionka – wyjaśnia Wierzbicka.

Zostały trzy

Dlatego do dalszych prac zostały skierowane pozostałe trzy warianty. Pierwszy, czyli kontynuacja prac planistycznych z poprzednich opracowań z lat 2008 r. i 2011 r. Drugi jako odpowiedź na postulaty mieszkańców osiedli w rejonie ul. Afrykańskiej, uwzględniającą możliwość wykorzystania rezerwy terenowej pod Aleję Tysiąclecia.

A także czwarty. - Wariant czwarty wynika z obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; dlatego, pomimo słabszych ocen niż Warianty 1-3, został zakwalifikowany do analizy środowiskowej – tłumaczy Wierzbicka.

Do tego w przypadku pierwszego i drugiego musi być wybrana również metoda przeprowadzenia torów przez Trasę Łazienkowską.

Koszt ich budowy waha się pomiędzy 200 a 250 milionami złotych. - Spółka jest obecnie na etapie szczegółowych analiz środowiskowych, które określą wpływ analizowanych wariantów na środowisko oraz mieszkańców – zaznacza Wierzbicka.

O komentarz do wybranych wariantów poprosiliśmy władze dzielnicy. – Przebieg przez ulicę Saską w naszej ocenie nie wchodzi w grę. Najmniej uciążliwe są te, które przebiegają skrajem ogródków działkowych, a później się rozdzielają. Będziemy jeszcze na ten temat rozmawiali z mieszkańcami – zaznacza Tomasz Kucharski, burmistrz Pragi Południe.

Tramwaje Warszawskie mają zamiar przeprowadzić konsultacje społeczne w sprawie tych wariantów. Prowadzą także robocze spotkania z przedstawicielami mieszkańców.

Ochrona ogródków

- Natomiast sam wybór wariantu przebiegu trasy oraz rozwiązań technicznych (takich jak m.in. przekroczenie trasy Łazienkowskiej) będą przedmiotem konsultacji społecznych, o których będziemy szczegółowo informować z odpowiednim wyprzedzeniem. Zgodnie z postulatami mieszkańców planujemy włączyć w zakres konsultacji kwestię ochrony rodzinnych ogródków działkowych i układu linii komunikacyjnych – zapewnia Wierzbicka.

Inwestor liczy, że uzyska decyzję środowiskową do końca tego roku. Chcą, by prace były realizowane w latach 2019-2020 ze względu na planowane współfinansowanie tego projektu ze środków UE.

Zobacz, jak Hanna Gronkiewicz-Waltz zapowiadała linię na Gocław i inne inwestycje tramwajowe:

Hanna Gronkiewicz-Waltz o inwestycjach komunikacyjnych
Artur Węgrzynowicz /tvnwarszawa.pl

ran