Kolejny etap badania ruchu. Internetowa ankieta dla wszystkich

Warszawa

UM WarszawaKtóre środki komunikacji wybierają warszawiacy?

Do pracy metrem, autobusem czy może rowerem? Przez miesiąc przez internet warszawiacy będą mogli podzielić się z ratuszem swoimi doświadczeniami związanymi z komunikacją miejską. To kolejny etap Warszawskiego Badania Ruchu. Jego wyniki poznamy w przyszłym roku.

Warszawskie Badanie Ruchu 2015 ruszyło 8 kwietnia. W ciągu trzech miesięcy ankieterzy przepytali 17 tys. osób. Przez ten czas zebrane zostały informacje o sposobach podróżowania po mieście przez warszawiaków a także dane o ruchu pojazdów.

Wypełnij ankietę online

Teraz ratusz chce umożliwić udział w badaniu osobom, do których ankieterzy nie dotarli. Stąd pomysł uruchomienia w czwartek (24 września) ankiety online. Kierowana jest ona do wszystkich osób od 6 roku życia, które na co dzień poruszają się po Warszawie – zarówno jej mieszkańców, jak i osób, które do Warszawy dojeżdżają.

Ankieta online to elektroniczny "dzienniczek podróży", zawierający pytania o wszystkie miejsca odwiedzone w poprzednim dniu - od momentu wyjścia z domu, poprzez miejsce pracy, szkołę, wizytę w sklepie, kinie czy u znajomych, aż po powrót do domu; środki transportu oraz godziny rozpoczęcia i zakończenia podróży. Ankieta jest anonimowa, a wszystkie udzielone informacje objęte są ochroną. Elektroniczny "dzienniczek" można wypełniać wielokrotnie, opisując swoje podróże po mieście w różnych dniach. Ankieta dostępna jest do 25 października tutaj.

Czym jest "podróż"?

W ankiecie ratusz prosi osoby poruszające się po Warszawie o opisanie swoich podróży po mieście. Dla prawidłowego przebiegu badania ważne jest odróżnienie „podróży” od innego typu przemieszczeń po mieście.

Podróże, o które pyta ankieta to każde przemieszczenie się: którego początek lub koniec położone są na obszarze Warszawy; jest dokonane na odległość co najmniej 100 m (np. około 4 minuty pieszo); mające określony cel; zostało dokonane dowolnymi środkami transportu lub pieszo.

- Przykładowo podróżami są: jazda do pracy, szkoły, odprowadzenie dziecka do przedszkola, udanie się po zakupy, do lekarza, wizyta u znajomych, jazda rekreacyjna rowerem, motocyklem, czy samochodem. Jednak podróżami już nie są: spacer w pobliżu miejsca zamieszkania, dojście do lub z przystanku, parkingu, podróże wykonywane w ramach pracy w zawodach takich jak: kierowca, dostawca, operator sprzętu budowlanego, przedstawiciel handlowy itp. – wyjaśnia ratusz.

Co to jest WBR?

Warszawskie Badanie Ruchu 2015 to tak naprawdę kilka różnego rodzaju badań. Najistotniejszą częścią były badania ankietowe mieszkańców Warszawy prowadzone w losowo wybranych gospodarstwach domowych. Respondenci odpowiadali na pytania m.in. o liczbę podróży w ciągu doby, cel podróży, powód podróży, czas trwania, sposób podróżowania. Drugą częścią WBR był pomiar ruchu drogowego, czyli liczby poruszających się pojazdów. I trzecim, uzupełniającym badaniem jest ankieta w internecie.

Na podstawie zebranych danych zbudowany zostanie tzw. komputerowy model ruchu dla obszaru całej aglomeracji warszawskiej. Taki model pozwala na przygotowywanie różnego rodzaju analiz i prognoz ruchu w opracowaniach, planach i projektach dotyczących rozwoju systemu komunikacyjnego w mieście.

Za pomocą modelu można np. sprawdzić jak będą wykorzystywane planowane drogi lub linie tramwajowe, jakie ich trasy będą najlepsze, jak dana inwestycja wpłynie na czasy podróżowania, ruch na innych ulicach i liczbę pasażerów w innych środkach komunikacji. Model pokazuje też gdzie pojadą kierowcy po zamknięciu jakiejś drogi na czas remontu i którędy można poprowadzić objazdy. Pozwala także na ocenę efektywności inwestycji komunikacyjnych. Po raz pierwszy przygotowany będzie także model ruchu rowerowego.

Pełny raport z WBR 2015 zawierający zestawienia opisujące zachowania komunikacyjne mieszkańców Warszawy (m.in. liczb podróży wykonywanych w ciągu doby w określonych celach, wykorzystywanych środków transportu i czasów podróży) oraz wielkości ruchu i liczby pasażerów komunikacji zbiorowej zostanie opracowany do końca listopada. Model ruchu będzie gotowy do końca maja 2016 r.

Warszawskie Badanie Ruchu 2015
Tomasz Zieliński /tvnwarszawa.pl

jb/sk