Koleją jeszcze szybciej z Warszawy nad morze

Warszawa

PKP PLKKoleją jeszcze szybciej z Warszawy do Trójmiasta

Przyśpieszenie pociągów do 200 km/h, skrócenie czasu przejazdu ze stolicy na wybrzeże do 2h 37 min – na takie zmiany mogą liczyć pasażerowie kolei do końca 2015 roku. Wszystko dlatego, że trasa Warszawa – Trójmiasto zostanie wyposażona w systemy zapewniające bezprzewodowe przekazywanie sygnałów z semaforów do kabiny maszynisty.

Działanie systemu zarządzania ruchem kolejowym polega na przekazywaniu z pomocą fal radiowych informacji o sygnałach, które maszynista zobaczy na semaforach dopiero za kilka kilometrów.

- Pomoże to zwiększyć prędkość pociągów, bowiem według ekspertów pociąg, który jechałby ponad 160 km/h nie mógłby zareagować odpowiednio szybko za sygnały, które dopiero zobaczył – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Dzięki nowemu systemowi prowadzący pociąg otrzymuje informację o dozwolonej prędkości na poszczególnych odcinkach trasy, a ewentualne jej przekroczenie powoduje automatyczne wymuszenie hamowania. - Niemożliwe jest również pominięcie przez maszynistę sygnału "stój" na semaforze, ponieważ system automatycznie zatrzyma pociąg – dodaje Dutkiewicz.

Jak zapewnia, do końca 2015 roku pociągi pasażerskie z Warszawy do Gdyni, na wybranych odcinkach, pojadą z prędkością powyżej 160 km/h, co skróci czas podróży na trasie do 2h 37 minut.

Obecnie - od połowy grudnia - podróż z Warszawy do Gdańska po tym jak na tory wyjechały długo oczekiwane pociągi pendolino skróciła się do blisko 3 godz.

Automatycznie wykrywają awarie lokomotyw i wagonów

Na magistrali do Gdańska działają już urządzenia, które automatycznie wykrywają awarie lokomotyw i wagonów. - Urządzenia te mierzą bezkontaktowo przy pełnej prędkości pociągu temperaturę kół i siłę, z jaką oddziałują koła na szyny. Nieprawidłowości, np. przegrzane łożyska, zakleszczone hamulce, czy nadmierne oddziaływania dynamiczne pociągu na tory są automatycznie przekazywane do dyżurnych ruchu – wyjaśnia Dutkiewicz.

Koszt inwestycji tych urządzeń wyniósł ponad 26 mln zł brutto.

Przebudowa i wymiana 850 km torów, 150 nowych peronów

Montaż systemu to już to ostatni etap realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizacji magistrali Warszawa – Gdynia. Kompleksowa modernizacja 350 km linii E65 na odcinku Warszawa – Gdynia, objęła przebudowę i wymianę 850 km torów wraz z siecią trakcyjną, budowę 150 nowych peronów, ponad 600 obiektów inżynieryjnych takich jak, wiadukty kolejowe, drogowe, przejścia dla pieszych, przepusty.

W POŁOWIE GRUDNIA NA TORY WYJECHAŁ PIERWSZY POCIĄG PENDOLINO:

Pendolino na Dworcu Centralnym
TVN24

CZYTAJ TEŻ NA TVN24.PL

ws