Kładą tory II linii metra

Warszawa

Trwają prace przy kładzeniu torów | budowametra.pl
Trwają prace przy kładzeniu torów | budowmetra.pl
Trwają prace przy kładzeniu torów | budowametra.pl
Trwają prace przy kładzeniu torów | budowametra.pl
Trwają prace przy kładzeniu torów | budowametra.pl
Trwają prace przy kładzeniu torów | budowametra.pl
Trwają prace przy kładzeniu torów | budowametra.pl
Trwają prace przy kładzeniu torów | budowametra.pl
Trwają prace przy kładzeniu torów | budowametra.pl
Trwają prace przy kładzeniu torów | budowametra.pl
Trwają prace przy kładzeniu torów | budowmetra.pl
Trwają prace przy kładzeniu torów | budowametra.pl
Trwają prace przy kładzeniu torów | budowametra.pl
Trwają prace przy kładzeniu torów | budowametra.pl
Trwają prace przy kładzeniu torów | budowametra.pl

W tunelach drugiej linii metra pracują, pomimo zimna. Robotnicy kładą właśnie tory po obu stronach Wisły.

Tory to jednak nie wszystko. Najpierw trzeba wykonać podtorza i bankiety, czyli konstrukcje, po których obsługa metra będzie mogła chodzić po ukończeniu budowy.

Zaczęli od środka

Najwięcej powodów do chwalenia się mają robotnicy pracujący pomiędzy stacjami Rondo ONZ i Rondo Daszyńskiego. Wszystko dzięki dość nietypowemu rozwiązaniu logistycznemu. Nie zaczęli oni prac na peronie, a w połowie odcinka, pod wentylatornią na ulicy Prostej. Dzięki temu mogli ruszyć z robotami w obu kierunkach. Nie przeszkadzają też kolegom, którzy pracują na stacjach. Robotnicy "dojechali" już południowymi torami do Ronda ONZ.

Do budowy torowiska przygotowywany jest też odcinek pomiędzy stacją Świętokrzyską i stacją Nowy Świat - Uniwersytet. Od strony zachodniej powstało już zbrojenie bankietów.

Bankiety na Pradze

Po prawej stronie Wisły również trwa budowa bankietów. Gotowe są już one w północnym tunelu pomiędzy stacjami Dworzec Wileński i Stadion Narodowy. W południowym udało się zrobić ja na połowie długości.

Budowane są one również pod rzeką. Jak wyjaśnia spółka AGP Metro, która buduje podziemną kolejkę, przygotowanie torowisk, podkładów i betonowanie torowiska wymaga ogromnej dokładności. Nad milimetrową precyzją czuwają inżynierowie i geodeci.

Metrem jeszcze w tym roku?

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. W czerwcu 2011 roku rozpoczęły się pierwsze utrudnienia dla kierowców. Zamknięto między innymi ulicę Sokolą, Prostą i Świętokrzyską.

Inwestycja początkowo gotowa miała być w październiku 2013 r. Obecny termin jej zakończenia to 30 września 2014 r.

Na opóźnienia wpłynęły między innymi początkowe kłopoty z uzyskaniem wszystkich pozwoleń na budowę stacji i tuneli. Budowniczowie zmierzyć musieli się również zalaniem stacji na Powiślu, jak również osuwiskiem na ul. Świętokrzyskiej. Ponadto prace utrudniało znajdowanie niewybuchów z II wojny światowej.

Na razie siedem stacji

Centralny odcinek II linii metra ma mieć siedem stacji i połączyć lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Te stacje to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat-Uniwersytet (wcześniej Nowy Świat), Centrum Nauki Kopernik (wcześniej Powiśle), Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.

Pasażerów wozić będzie 20 nowoczesnych pociągów Inspiro.

W późniejszym czasie metro pojechać ma również na Wolę i Targówek. Jak zapowiadają urzędnicy, na całość budowy II linii zakończyć ma się w 2022 roku.

Jak radzą sobie budowniczowie z mrozami? Robią przerwy na herbatę:

wp/b

"1 hour work, half hour tea"
Dawid Krysztofiński /tvnwarszawa.pl