Kiedyś 3 hangary, warsztat i garaż, dziś nowoczesne terminale. Urodziny lotniska

Warszawa

archiwum Polskich Linii Lotniczych LOTOkrągłe urodziny Lotniska Chopina

Ukończone w 1933 r. i uroczyście oddane do użytku rok później nowe warszawskie lotnisko kosztowało skarb państwa ponad 10 mln ówczesnych złotych. Miało trzy hangary, warsztaty, garaże, kotłownię, i przestronny budynek dworca lotniczego wraz z betonową płytą postojową dla samolotów. W pierwszym roku działalności w nowym porcie obsłużono 10 750 pasażerów, w 2013 r. ponad 10 milionów.

- Rocznica powstania lotniska obchodzona jest co roku 29 kwietnia, ponieważ tego dnia w 1934 r. prezydent Ignacy Mościcki osobiście dokonał uroczystego otwarcia aeroportu wybudowanego w podwarszawskim wówczas osiedlu Okęcie. Na pamiątkę tego wydarzenia przez cały bieżący rok organizujemy obchody jubileuszu 80-lecia portu - powiedział rzecznik portu Przemysław Przybylski.

Nawet 42 lądowania i starty w ciągu godziny

W sobotę z okazji jubileuszu lotniska odbędzie się impreza urodzinowa na terenie terminala, na którą mogą przyjść wszyscy fani lotnictwa, a także pasażerowie przed lub po podróży.

Jak powiedział Przybylski, na co dzień na Lotnisku Chopina pracuje około dziewięciu tysięcy osób, a przez dworzec portu lotniczego codziennie przewija się około 25 tysięcy pasażerów. Latem, w szczycie sezonu turystycznego, zdarza się, że odprawianych jest ponad 40 tys. osób w ciągu dnia.

- Lotnisko dysponuje własną strażą pożarną, uzbrojonymi służbami ochrony oraz służbą medyczną. Dwa krzyżujące się pasy startowe - o szerokości dziesięciopasmowej autostrady każdy - pozwalają na obsługę 42 lądowań i startów w ciągu godziny. Nad bezpieczeństwem lotów – oprócz ludzi – czuwa także 10 sokołów, które skutecznie odstraszają inne ptaki i małe zwierzęta mogące zakłócić operacyjną pracę portu - wyjaśnił.

Przypomniał, że w ubiegłym roku w porcie odprawiono ponad 10,6 mln pasażerów. W tym sezonie letnim z lotniska można polecieć do 87 portów na czterech kontynentach. - Aby spełnić oczekiwania w zakresie komfortu i bezpieczeństwa podróżowania, lotnisko cały czas się rozwija. W sumie do 2015 r. na realizację inwestycji na lotnisku wydanych zostanie 1,2 mld zł - powiedział.

Przebudowa terminala

Największą obecnie inwestycją, jaka jest prowadzona na lotnisku, to przebudowa starego "buraczkowego" terminala. Do końca 2014 r. budynek ma zostać zmodernizowany i połączony z nową częścią terminala. W ubiegłym roku przeprowadzono także remont dłuższej drogi startowej. Obecnie trwa przebudowa trzech płyt postojowych, a także budowa nowej płyty cargo oraz nowej płyty przeznaczonej do odladzania samolotów. W planie jest również budowa nowych dróg szybkiego zjazdu z drogi startowej. Po ukończeniu tych inwestycji przepustowość lotniska zwiększona zostanie z 15 mln do ok. 26 mln pasażerów rocznie.

Lotnisko Chopina obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy, general aviation oraz cargo. Na terminalu pasażerowie mają do dyspozycji 45 gate'ów, czyli wyjść z terminala, do których podróżny musi się udać po odprawie biletowo-bagażowej. Z gate'u podróżny udaje się do samolotu bezpośrednio tzw. rękawem, których lotnisko ma 23, lub autobusem lotniskowym.

Trzy hangary warsztat i garaż

Ukończone w 1933 r. i uroczyście oddane do użytku rok później nowe warszawskie lotnisko kosztowało skarb państwa ponad 10 mln ówczesnych zł. Wybudowano trzy hangary, warsztaty, garaże, kotłownię, a przede wszystkim nowoczesny i przestronny budynek dworca lotniczego wraz z betonową płytą postojową dla samolotów. W pierwszym roku działalności w nowym porcie obsłużono 10 750 pasażerów. Pozostałości pierwszego dworca istnieją do dzisiaj i wykorzystywane są częściowo jako powierzchnie biurowe, a częściowo jako magazyn.

Jak wyglądała Warszawa w 1934 roku? Zobacz zdjęcia również z nowootwartego lotniska:

Archiwalne zdjęcia z 1934 roku
Willem van de Poll /Kolekcja Narodowego Archiwum Królestwa Niderlandów,

PAP/ec