Przygotuj się na:

ZIMA NA DROGACH

To właśnie teraz, gdy temperatura rano spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a kolejki do warsztatów są krótkie, powinniśmy umówić się na sezonową zmianę opon.

Kiedy otworzą tunel Wisłostrady? "Nie chciałbym wskazywać terminu"

Warszawa

TVN24Kiedy zostanie otwarty tunel Wisłostrady?

Od zamknięcia tunelu Wisłostrady, po awarii na budowie II linii metra, minęło już osiem miesięcy. Wciąż nie wiadomo co lub kto jest winny zaistniałej sytuacji, a prace naprawcze się przedłużają. Miejscy urzędnicy i wykonawca jak ognia unikają pytań o datę otwarcia tunelu. Dlaczego? Dociekał reporter programu "Czarno na białym" Leszek Dawidowicz.Warszawscy kierowcy stoją w korkach i tracą nadzieję, że tunel kiedykolwiek zostanie otwarty. O podawanym początkowo terminie, przełomie grudnia i stycznia, dziś urzędnicy wolą nie pamiętać.

- Wszystko wskazuje na to, że tunel będzie zamknięty krócej niż rok, choć nie tak krótko, jak byśmy chcieli - przyznaje Bartosz Milczarczyk, rzecznik ratusza.

Jednak eksperci twierdzą, że utrudnienia mogą potrwać znacznie dłużej niż 12 miesięcy.

- Ci, którzy nadzorują i prowadzą politykę informacyjną zdają sobie z tego sprawę, że mogą być dalsze kłopoty. Po co zakładać ten najbardziej optymistyczny wariant? - pyta Mirosław Rutkowski z Państwowego Instytutu Geologicznego.

"Nie można winić geologii"

Na analizę przyczyn awarii było kilka miesięcy, ale dziś ani wykonawca, ani ratusz nie kwapią się do wskazania winnych. Kto popełnił błąd?- Nikt nie popełnił błędu - twierdzi Mateusz Witczyński, rzecznik AGP Metro Polska, spółki, która buduje centralny odcinek II linii.- Matka natura i jej kaprys stworzyły taką sytuację - odpowiada Bartosz Milczarczyk

Eksperci nie godzą się na takie stawianie sprawy. – To jedna z największych awarii geotechnicznych w historii Polski. Nie można powiedzieć, że zawiniła geologia. Zawiodły zabezpieczenia, które przewidział wykonawca i projektant. Były one za słabe i nie wytrzymały – przekonuje Mirosław Rutkowski.

Tę wersję potwierdza osoba związana z budową. - Zabezpieczenie było tak realizowane, że można było mieć wątpliwości, czy wszystkie elementy technologiczne były wykonane - mówi reporterowi TVN24, zastrzegając sobie anonimowość.

Czy ewentualność obsunięcia gruntu można było przewidzieć? - Łatwo jest mówić po, trudniej przed. Ale myślę, że było to do przewidzenia - przyznaje prof. Antoni Tajdoś, geotechnik.

Presja na wykonawcy?

Opozycja w radzie miasta szuka przyczyn awarii także w wyborczym kalendarium.

- Mamy wrażenie, że warszawski ratusz stosował presję na wykonawcy, która miała spowodować, że ta inwestycja będzie gotowa do otwarcia przed wyborami w 2014 roku – zauważa Jarosław Krajewski, radny Warszawy z PiS.

Ratusz odrzuca takie spekulacje. Wykonawca zaś mówi, że nie spieszy się na tyle, żeby budowa traciła na jakości.

"Nie chciałbym wskazywać terminu"

Dziś nikt w rozmowie przed kamerą nie chciał podać terminu otwarcia tunelu. Milczarczyk uchyla się nawet przed wskazaniem miesiąca. - Nie chciałbym wskazywać terminu, kiedy nie jest on przesądzony - mówi.

Ostatnia data, jaka oficjalnie padła to czerwiec. Podał ją pod koniec lutego rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko - CZYTAJ WIĘCEJ NA TEN TEMAT.

Awaria na budowie metra

W nocy z 13 na 14 sierpnia 2012 r. na budowie stacji II linii metra Powiśle doszło do awarii. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Ruch w tunelu został zamknięty.

Wprowadzono objazdy dla kierowców, między innymi przez bulwary wiślane.

Stacja po zalaniu:

Stacja po zalaniu | Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy
Stacja po zalaniu | Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy
Stacja przed zalaniem | fot. Metro Warszawskie
Stacja po zalaniu | Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy
Stacja po zalaniu | Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy
Stacja po zalaniu | Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy
Stacja przed zalaniem | fot. Metro Warszawskie
Stacja po zalaniu | Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy
Stacja po zalaniu | Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy
Stacja po zalaniu | Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy

Zamknięty tunel:

Zamknięty tunel Wisłostrady | Dawid Krysztofiński /tvnwarszawa.pl
Zamknięty tunel Wisłostrady | Dawid Krysztofiński /tvnwarszawa.pl
Zamknięty tunel Wisłostrady | Dawid Krysztofiński /tvnwarszawa.pl
Zamknięty tunel Wisłostrady | Dawid Krysztofiński /tvnwarszawa.pl
Zamknięty tunel Wisłostrady | Dawid Krysztofiński /tvnwarszawa.pl
Zamknięty tunel Wisłostrady | Dawid Krysztofiński /tvnwarszawa.pl
Zamknięty tunel Wisłostrady | Dawid Krysztofiński /tvnwarszawa.pl
Zamknięty tunel Wisłostrady | Dawid Krysztofiński /tvnwarszawa.pl
Zamknięty tunel Wisłostrady | Dawid Krysztofiński /tvnwarszawa.pl
Zamknięty tunel Wisłostrady | Dawid Krysztofiński /tvnwarszawa.pl

Poniżej prace w tunelu (zdjęcia z marca 2013 r.) Czytaj więcej na ten temat.

"Zakaz wstępu" | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
Prace w tunelu | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
Prace w tunelu | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
Prace w tunelu | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
Nawierzchnia z otworami | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
Prace w tunelu | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
Prace w tunelu | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
Iniekcje w tunelu | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
Co się dzieje w tunelu? | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
Iniekcja pod ciśnieniem | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
Prace w tunelu | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
Otwory w nawierzchni | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
"Zakaz wstępu" | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
Prace w tunelu | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
Prace w tunelu | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
Prace w tunelu | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
Nawierzchnia z otworami | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl
Prace w tunelu | Dawid Krysztofiński / tvnwarszawa.pl

wp/b//mz