Przygotuj się na:

WOLA: ZMIANY TRAS AUTOBUSÓW

Wraz z planowanym na kwiecień 2020 roku otwarciem nowych stacji metra na Woli zmienić się muszą trasy wielu linii autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego pokazał plany, które będą podstawą konsultacji społecznych. Początek 10 grudnia.

Kabaty boją się smrodu z bazy metra

Warszawa

Metro WarszawskieMieszkańcy boją się rozbudowy bazy metra

Sąsiedzi bazy metra na Kabatach z niepokojem patrzą na trwającą właśnie rozbudowę obiektu. Boją się, że w trakcie prac – tak jak kilka lat temu - wykorzystane zostaną środki ochrony drewna, które wydzielają nieprzyjemny i dokuczliwy zapach. Władze metra uspokajają i zapewniają, że impregnaty będą "bezwonne i nieszkodliwe dla otoczenia".

Jak twierdzi jeden z ursynowskich radnych, mieszkańcy Kabat są zaniepokojeni trwającymi pracami przy rozbudowie stacji techniczno-postojowej metra. Na terenie Metra Warszawskiego na Ursynowie powstaje: nowa hala postojowa, która będzie mogła pomieścić nawet 14 składów, drogi wewnętrzne, a także tory, którymi pociągi podziemnej kolejki dojadą do nowej hali.

I właśnie ta ostania część inwestycji wzbudza najwięcej niepokoju. - Mieszkańcy jeszcze dobrze pamiętają ostatnią, sprzed 5 lat rozbudowę, kiedy kładziono nowe tory. Niestety wówczas użyto do tego celu tańszych, drewnianych podkładów nasączanych olejem kreozotowym, zwierającym rakotwórczy bezno(a)piren – napisał w swojej interpelacji radny Paweł Lenarczyk.

Jak dodał, wykorzystanie takich materiałów wiązało się z unoszącym się nad całymi Kabatami przykrym zapachem. – Przez cało wakacje nie dało się spać i przebywać w mieszkaniach przy otwartych oknach. Uciążliwości trwały jeszcze 3 lata po zakończeniu inwestycji – zauważa radny.

"Bezpieczne dla ludzi i środowiska"

Władze metra są przekonane, że prace przy torach nie spowodują podobnych utrudnień jak przed laty. - Podkłady drewniane zostaną zaimpregnowane bezpiecznym dla ludzi i środowiska, bezwonnym środkiem o nazwie Wolmanic CX10 – uspokaja w odpowiedzi na interpelację Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

Jak dodaje, ten impregnat stosowany jest m.in.: zabezpieczenia elementów placów zabaw, słupów, palików do roślin i stosuje się go powszechnie np.: w ogrodnictwie. - Środek posiada świadectwo dopuszczenia do eksploatacji wydane przez Głównego Inspektora Kolejnictwa. Podkłady kolejowe nasączone ww. środkiem nie wydzielają nieprzyjemnych i szkodliwych zapachów – zapewnia Lejk w swoim piśmie.

Rozbudowa STP Kabaty powinna się zakończyć w przyszłym roku.

Tak wyglądało rozbudowa bazy w 2010 roku:

Rozbudowa bazy metra na Kabatach
tvnwarszawa.pl

jb/gp