Przygotuj się na:

WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH 2019

W najbliższy weekend wielu mieszkańców Warszawy będzie odwiedzać groby. Podpowiadamy, jak dotrzeć na cmentarze, gdzie spodziewać się zmian i utrudnień oraz którędy pojadą linie cmentarne.

Już nie tylko w plastiku. Kartę miejską załadujesz na telefon

Warszawa

UM WarszawaMiasto planuje wdrożenie Zintegrowanej Karty Miejskiej

Oprócz plastikowej karty miejskiej miasto planuje wprowadzić kartę cyfrową, którą będzie można wgrać na tablet lub telefon. Nowy system ma ułatwić korzystanie nie tylko z komunikacji, ale też z parkingów, rowerów miejskich czy obiektów sportowych. Na razie ruszył przetarg na wykonanie analizy. Całość ma zostać wdrożona w 2023 roku.

Zintegrowana Karta Miejska ma być "kartą" tylko z nazwy. - To jest cyfrowa technologia, a nie fizyczna karta w ręku. Będzie mogła funkcjonować na urządzeniach mobilnych, takich jak laptopy czy tablety albo będzie można ją zakodować na kartach czipowych. Choć jeśli ktoś będzie chciał korzystać z plastikowej karty, również będzie taka możliwość - powiedział nam Michał Grobelny z Zarządu Transportu Miejskiego.

Po pierwsze transport publiczny

Głównym elementem karty ma być transport publiczny, bo ten ma zdecydowanie największy udział w miejskich usługach. - Chcemy wprowadzić wiele ułatwień, poprawić efektywność niektórych rozwiązań i dodać zupełnie nowe funkcjonalności dotyczące między innymi płatności czy planowania podróży - poinformowała wiceprezydent Renata Kaznowska.

Zintegrowana Karta Miejska ma być wyposażona w tak zwanego cyfrowego asystenta podróży. Dzięki niemu będzie można wskazać cel podróży i wybrać optymalną drogę i środek transportu (podobnie jak w systemie jakdojade.pl). W sugerowanych podpowiedziach system ma obejmować też parkingi, rowery miejskie, wypożyczalnie i stacje ładowania samochodów elektrycznych.

Pasażerowie będą mogli zobaczyć, czy i gdzie znajdują się na przykład wolne miejsca parkingowe albo rowery do wypożyczenia. "Zaplanowano także wprowadzenie systemu prostych i wygodnych płatności za przejazdy środkami transportu publicznego, uzależniający opłatę od przebytej odległości" - podkreślają urzędnicy ZTM w komunikacie prasowym.

Władze Warszawy mają nadzieję, że takie rozwiązanie zwiększy popularność transportu publicznego i zmniejszy liczbę prywatnych aut na warszawskich ulicach. Jednak Zintegrowana Karta Miejska ma obejmować nie tylko transport.

Dostęp do innych usług

Jak mówi nam Michał Grobelny z ZTM, w grę wchodzą również inne miejskie usługi, takie jak dostęp do obiektów sportowych czy ośrodków kulturalnych. Na czym dokładnie miałaby polegać ta technologia? - To wszystko ma wskazać analiza przedwdrożeniowa, na którą ogłosiliśmy przetarg. Dopiero ona wskaże zakres usług, które będziemy integrować i sposób, w jaki będzie to robić - zapowiada Grobelny.

Wspomniany przetarg został ogłoszony 7 maja. Otwarcie kopert z ofertami planowane jest na 25 maja. Jeśli chodzi o kryteria oceny oferentów, największe znaczenie - jak mówi Grobelny - ma odgrywać nie tylko cena (35 procent oceny), ale też "metodyka realizacji prac" (30 procent oceny) i "koncepcja przedmiotu realizacji zamówienia" (35 procent oceny).

Urzędnicy zwracają uwagę, że podobne rozwiązania do Zintegrowanej Karty Miejskiej doskonale sprawdzają się już w innych dużych miastach europejskich - Londynie, Barcelonie czy Kopenhadze.

W Warszawie docelowo projekt miałby być wdrożony do 2023 roku.

CZYTAJ TAKŻE O MOTOCYKLISTACH, KTÓRZY OD MAJA MOGĄ JEŹDZIĆ PO WYBRANYCH BUSPASACH

Motocykliści na buspasachTVN24
wideo 2/2

kw/b