Jest przetarg na Trasę Świętokrzyską

Warszawa

Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.plPierwszy odcinek trasy będzie zaczynał się przy ulicy Sokolej

Ratusz chce budować Trasę Świętokrzyską. Ogłosił właśnie przetarg na jej pierwszy odcinek. Będzie nim przebudowana ul. Sokola od Wybrzeża Szczecińskiego do ul. Zamoyskiego. W tej chwili ulica jest zamknięta z powodu budowy II linii metra.

Przetargiem zajmuje się Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych. Firmy zainteresowane realizacją inwestycji mają czas do 22 sierpnia na składanie ofert. Droga ułatwi szybki przelot z mostu Świętokrzyskiego na Pragę i dalej na Grochów.

Dwie jezdnie po dwa pasy

Nowa droga będzie miała dwie jezdnie - każda po dwa pasy ruchu. Przy skrzyżowaniach będzie rozszerzać się o dodatkowe pasy do skrętu. Długość odcinka to ok. 700 metrów. Przewidywany termin zakończenia inwestycji określono na drugą połowę 2014 roku. Budowa Trasy Świętokrzyskiej została podzielona na trzy etapy. W przyszłym roku zaplanowane jest także rozpoczęcie realizacji kolejnego odcinka trasy od ul. Kijowskiej do ul. Zabranieckiej.

Ostatni do wybudowania pozostanie środkowy fragment łączący ul. Zamoyskiego z ul. Kijowską. ZMID prowadzi przetarg na sporządzenie dokumentacji projektowej tego fragmentu trasy. Otwarcie ofert przewidziano na 30 lipca. Na prace projektowe i pozyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych przewidziano 12 miesięcy.

Pierwszy fragment Trasy Świętokrzyskiej
targeo.pl

Sporny projekt przegrał z kryzsem

Pierwsze plany budowy arterii łączącej Pragę ze Śródmieściem datuje się na 1959 rok. Na pierwszy etap inwestycji trzeba jednak było poczekać bardzo długo. Dopiero w 1998 roku ruszyła budowa mostu Świętokrzyskiego (otwarto go w 2000 roku). Sześć lat temu podjęto decyzję o budowie trasy od mostu do planowanej obwodnicy Pragi. Miała być gotowa przed Euro 2012.

Plany inwestycji budzą duże kontrowersje wśród mieszkańców. Jak relacjonowała "Gazeta Stołeczna", grupa mieszkańców Szmulek przekonuje, że projekt nie jest przyjazny dla komunikacji miejskiej. Twierdzą również, że ekrany akustyczne zasłonią kamienice, a sama trasa przetnie skwer obok zabytkowego młynu Michla.

Sporny projekt nie przetrwał wtedy kłopotów finansowych miasta. W 2011 roku trzeba było wygospodarować prawie 100 mln złotych, aby dołożyć do budowy mostu Północnego. Część tych pieniędzy pochodziła właśnie ze środków na budowę, do której teraz wraca ratusz.

b/bf/roody

Pierwszy odcinek trasy będzie zaczynał się przy ulicy Sokolej | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Pierwszy odcinek trasy będzie zaczynał się przy ulicy Sokolej | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Pierwszy odcinek trasy będzie zaczynał się przy ulicy Sokolej | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Pierwszy odcinek trasy będzie zaczynał się przy ulicy Sokolej | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Pierwszy odcinek trasy będzie zaczynał się przy ulicy Sokolej | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Pierwszy odcinek trasy będzie zaczynał się przy ulicy Sokolej | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Pierwszy odcinek trasy będzie zaczynał się przy ulicy Sokolej | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Pierwszy odcinek trasy będzie zaczynał się przy ulicy Sokolej | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Pierwszy odcinek trasy będzie zaczynał się przy ulicy Sokolej | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
Pierwszy odcinek trasy będzie zaczynał się przy ulicy Sokolej | Lech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl