Przygotuj się na:

MECZ NA STADIONIE NARODOWYM

We wtorek na Stadionie Narodowym reprezentacja Polski zagra ze Słowenią. To oznacza utrudnienia dla mieszkańców, szczególnie na Saskiej Kępie. Kibice pojadą komunikacją miejską za darmo.

Jak kimono przegrało z garniturem

Warszawa

"Kimono contra garnitur. Japonia z lat 60." | MPW
"Kimono contra garnitur. Japonia z lat 60." | MPW
"Kimono contra garnitur. Japonia z lat 60." | MPW
"Kimono contra garnitur. Japonia z lat 60." | MPW
"Kimono contra garnitur. Japonia z lat 60." | MPW
"Kimono contra garnitur. Japonia z lat 60." | MPW
"Kimono contra garnitur. Japonia z lat 60." | MPW
"Kimono contra garnitur. Japonia z lat 60." | MPW
"Kimono contra garnitur. Japonia z lat 60." | MPW
"Kimono contra garnitur. Japonia z lat 60." | MPW

Zapach sushi i dźwięk tradycyjnego koto towarzyszył dziennikarzom podczas czwartkowej konferencji prasowej w Fotoplastikonie Warszawskim. W ten sposób zainaugurowano nową wystawę "Kimono contra garnitur. Japonia z lat 60."- Sięgnęliśmy do naszych przepastnych zasobów. Zbiory przedstawiające Japonię lat 60. przejęliśmy razem z Fotoplastikonem – mówiła Dorota Serwa, kierowniczka Fotoplastikonu. Japonia na stereoskopowych fotografiach to państwo przenikających się kultur: tradycyjnej i zachodniej. Przez wizjer XIX-wiecznej maszyny oglądamy kimona i ryksze mieszające się z elementami kultury Zachodu – garniturami i metrem.

Początki japońskiej potęgi

- Poziom życia w latach 60. w Polsce i Japonii był porównywalny, myślę, że nawet z korzyścią dla Polski, mimo że nasz kraj z trudem odbudowywał się po wojnie. Japonia też miała swoje problemy, panowała ogromna bieda – tłumaczył japonista Jacek Wan.

Ale na zdjęciach w Fotoplastykonie biedy raczej nie widać. Pokazują one odbudowane po wojennych zniszczeniach metropolie, ruchliwe i pełne nowoczesnych budynków Kioto, Nagoję i Kobe. Symbolizują one rodzącą się potęgę gospodarczą i finansową Kraju Kwitnącej Wiśni. Ale są także, zabytki architektury - monumentalne świątynie czy malownicze ogrody świątyni Heian.- Widzimy tu pewne niedopasowanie, etap uczenia się. Na początku lat 60. Japończycy budowali podstawę swojego rozwoju. Igrzyska Olimpijskie w Tokio są tu pewną cenzurą, punktem zwrotnym w najnowszej historii Japonii – opowiadał Jacek Wan.Przy dźwiękach koto

Podczas spotkania z dziennikarzami i wieczornego wernisażu z wnętrza niezwykłej maszyny wydobywała się tradycyjna, japońska muzyka. To studentka japonistyki UW Katarzyna Karpowicz grała na koto, 13-strunowym instrumencie przypominającym nieco cytrę. - Przez rok byłam na stypendium w Japonii. Ponieważ interesowałem się muzyką, a trafiałem na uniwersytet, który miał wydział muzyczny, postanowiłam nauczyć się grać na jakimś japońskim instrumencie. Wybór padł na koto – wspominała Katarzyna Karpowicz.Specjalnie na wystawę "Kimono contra garnitur. Japonia z lat 60" wnętrze Fotoplastikonu zostało specjalnie zaaranżowane.

Japońskie zdjęcia będą prezentowane od 23 lutego, codziennie w godz. 10.00-18.00, z wyjątkiem niedziel i poniedziałków, w Al. Jerozolimskich 51. Piotr Bakalarski

Katarzyna Karpowicz zagrała na koto | Piotr Bakalarski/ tvnwarszawa.pl
Instrument przywiozła z Tokio | Piotr Bakalarski/ tvnwarszawa.pl
Nie mogło zabraknąć suszi | Piotr Bakalarski/ tvnwarszawa.pl
Japońska aranżacja wnętrza | Piotr Bakalarski/ tvnwarszawa.pl
Japonia w 3D | Piotr Bakalarski/ tvnwarszawa.pl
Katarzyna Karpowicz zagrała na koto | Piotr Bakalarski/ tvnwarszawa.pl
Instrument przywiozła z Tokio | Piotr Bakalarski/ tvnwarszawa.pl
Nie mogło zabraknąć suszi | Piotr Bakalarski/ tvnwarszawa.pl
Japońska aranżacja wnętrza | Piotr Bakalarski/ tvnwarszawa.pl
Japonia w 3D | Piotr Bakalarski/ tvnwarszawa.pl
Katarzyna Karpowicz zagrała na koto | Piotr Bakalarski/ tvnwarszawa.pl