Jajo, muchozol i tęcza, czyli Warszawa w reklamie

Warszawa

Muchozol ul | | naszraciborz.pl
Społem ul | | "Daily Telegraph", intelligencenews.wordpress.com
Toto ul | | The Bookseller
Foton ul | | PAP, tvn24.pl, BBC, Reuters
Muchozol ul | | naszraciborz.pl
Społem ul | | "Daily Telegraph", intelligencenews.wordpress.com
Toto ul | | The Bookseller
Foton ul | | PAP, tvn24.pl, BBC, Reuters
Muchozol ul | | naszraciborz.pl
Społem ul | | "Daily Telegraph", intelligencenews.wordpress.com

Jajo z Wiatraka, muchozol z Kijowskiej, czy Tęcza z ONZ-u - rusza strona internetowa poświęcona dawnym muralom reklamowym Warszawy. Jej współautorem może być każdy, komu przestrzeń miasta nie jest obojętna.

Pod adresem blizejkonsumenta.pl znajduje się baza dawnych reklam malowanych na ścianach budynków. Historia większości z nich sięga czasów PRL-u, a nawet dalej. Niestety murale reklamowe, wypierane przez wielkoformatowe nośniki, niszczeją, lub chowają się pod grubą warstwą ociepleń elewacji.

Ratować od zapomnienia

- To bardzo szybki proces. Część reklam zniknęła podczas trwającego dwa lata tworzenia fotograficznej dokumentacji "Bliżej konsumenta" - mówi Anna Brzezińska-Czerska, dziennikarka i pomysłodawczyni strony blizejkonsumenta.pl. Dlatego powstała strona internetowa. - Użytkownicy witryny mogą nie tylko oceniać zamieszczane tu fotografie, lecz także dzielić się swoimi wspomnieniami oraz zdjęciami. Zarówno współczesnymi, jak i archiwalnymi. Zebrane w ten sposób materiały posłużą do stworzenia albumu-przewodnika poświęconego dawnym muralom Warszawy - dodaje Brzezińska-Czerska.

Odrestaurować mural

To jednak nie koniec. W ramach projektu ma powstać album. - Spośród współczesnych reklam, te dawne - poświęcone zakładom rzemieślniczym i przemysłowym w Ursusie, czy propagowaniu akcji społecznych jak np. "Mleko równa się Zdrowie" wyróżniają się przede wszystkim precyzją wykonania i ciekawym wzornictwem - tłumaczy pomysłodawczyni blizejkonsumenta.pl. - Celem projektu jest też odrestaurowanie jednej z reklam - dodaje.

mjc/ec